Jak na vůdcovství v krizových situacích

Dobrý vůdce se pozná v krizových obdobích, kdy by měl ostatním nabízet perspektivu. Jak správně reagovat na krizi ve firmě, radí ve svém blogu na stránkách Harvard Business Review americký konzultant, kouč a spíkr v oblasti leadershipu John Baldoni. Nejdůležitější je podle něho dopřát si čas na pochopení, co se děje – nerozhodovat ukvapeně pod vlivem akutní nervozity a nešířit chaos.

Jednejte rychle, nikoli ukvapeně

Vůdce by měl ukazovat směr a zbytečně neznervózňovat okolí. Jednat rychle neznamená jednat ve spěchu.

Řiďte očekávání

Když nastane problém, lidé jej chtějí okamžitě vyřešit. Většinou to však není možné. Pak je na vůdci, aby vysvětlil rozsah krize. Nejde o to, vzbuzovat zděšení, ale ani o to, bát se mluvit o závažnosti situace.

Ukažte kontrolu

Převzít kontrolu neznamená mít okamžitě pod kontrolou krizovou situaci, ale kontrolovat reakci na ni.

Buďte pružní

V krizi je důležité jednat rychle, počítat se změnami. První reakce nemusí být poslední. Vůdce musí pokračovat ve sběru informací, pečlivě naslouchat a konzultovat jednotlivé kroky s odborníky, kteří vědí, co se děje.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review