Jak na konflikty s kolegy, podřízenými i nadřízenými

Moc bývá tichým společníkem konfliktu. Záležitosti autority a odpovědnosti, formální či neformální moci a dlouhodobého či krátkodobého úspěchu vedou na pracovištích často k interpersonálním neshodám a sporům. Pokud však pochopíte skrytou dynamiku mocenských vztahů mezi kolegy nebo šéfy a jejich podřízenými, budete na řešení konfliktních situací lépe vybaveni.

Konflikt mezi kolegy většinou vzniká, když mají spolupracovníci pocit ohrožení své moci, potlačování autority nebo útoku na své teritorium. Bližší náhled na tyto konflikty získáte, když si uvědomíte, jaké formální i neformální mocenské struktury existují ve vaší organizaci. Hledejte spojení v organizační kultuře a motivace jednotlivých zaměstnanců. V současné době jsou dobré vztahy mezi zaměstnanci stěžejním předpokladem úspěchu a vedoucí pracovníci by měli usilovat o řešení konfliktů a budování pevnějších vazeb.

Konflikty manažerů s podřízenými pramení z jasné mocenské převahy. Manažeři by se proto měli vždy snažit nahlížet na konfliktní situace z obou stran. Měli by mít jasnou představu o očekávaných výsledcích, zároveň však poskytnout podřízeným určitou svobodu v konkrétním plnění úkolů. I konflikty podřízených s nadřízenými vznikají na bázi nesporné autority šéfů. Při práci s nadřízenými je proto třeba vyvarovat se extrémního chování ve smyslu uznávání i neuznávání jejich autority a pracovat na základě vzájemných kompromisů.

-kk-
Zdroj: Center for Creative Leadership - oficiální stránky instituce Center for Creative Leadership (CCL®)
Zobrazit přehled článků ze zdroje Center for Creative Leadership