Jak lépe motivovat zaměstnance pomocí hodnocení výkonnosti

Ilustrační snímek

Hodnotit práci zaměstnanců je těžkým oříškem pro mnohé manažery. Špatně provedené hodnocení může dokonce zkazit pracovní vztahy. Víte, jak to udělat efektivně, aniž byste vyvolali negativní emoce ze strany vašich pracovníků? Čím je můžete motivovat? Tyto a další otázky zodpověděl server Business Matters a připravil několik rad, které vám v přezkumu výkonnosti pomohou.

Klíčovým východiskem pro efektivní motivaci skrze hodnocení zaměstnanců je uvědomění, proč se vlastně tato revize dělá. Nejedná se o cílené odsuzování a obviňování z chyb, které člověk udělal. Pamatujte, že proto, aby byl rozhovor účelný, je dobré mít připravený nástin témat, která chcete se zaměstnancem prodiskutovat. V takové situaci byste jako měl manažer zastávat roli moderátora diskuze a být více posluchačem nežli mluvčím.

Vytvořte neformální atmosféru, ujistěte se, že zrovna nerušíte při důležitém pracovním úkolu a začněte zvolna s otázkou, jak to jde. Důraz při každém hodnocení výkonnosti by měl být kladen zejména na dosažené úspěchy. Povzbuďte zaměstnance, aby hovořili o svých ambicích, své roli ve firmě a očekáváních do budoucna. Nechte je ohodnotit vlastní výsledky práce a vždy se ujistěte, že jste význam jejich závěrů správně pochopili. 

Případné problémy se zaměstnanci řešte okamžitě a nenechávejte si je na moment překvapení pro závěrečné hodnocení. Vždy však uvádějte konkrétní situace a případy selhání, ale snažte se stále zachovat pozitivní tón rozhovoru  pomocí povzbuzujících argumentů týkajících se zaměstnancových dobrých schopností a jednání. Důležité je, abyste se při rozhovoru dokázali vcítit do pozice zaměstnance, jinak vaše slova útěchy nebudou znít důvěryhodně. Pokud zaměstnanec čelí nějakým konkrétním obtížím, požádejte jej, aby si v takové situaci dělal poznámky a případně navrhl možná zlepšení, která můžete společně prodiskutovat.

Na závěr se dohodněte na dalším plánu, podle kterého by se měl zaměstnanec řídit. Myslete na to, že cílem hodnocení je pomoci zaměstnance motivovat a rozvíjet jeho potenciál. Stanovte tedy společně konkrétní cíl a dohodněte se na kontrole jeho splnění.

-bn-

Zdroj: Business Matters - web předního britského časopisu pro malé a střední podniky
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Matters