Jak excelovat v jednání

INNERGY, s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti INNERGY, s.r.o.

Vytisknout

Obchodní jednání mnoho lidí vidí jako souboj, ve kterém musíte porazit soupeře. Pro dosažení těch nejlepších výsledků je ale lepší zvolit trochu jiné, méně agresivní taktiky. Jestliže budete člověka, se kterým jednáte, vnímat jako soka, jen těžko dosáhnete uspokojujícího výsledku. Server Forbes.com přinesl několik rad, díky kterým budete excelovat v umění jednat při obchodních schůzkách.

Buďte otevřeni novým možnostem

Jednání často začínají s daným, neměnným množstvím benefitů, o kterých se jedná, a oba účastníci se snaží z tohoto přínosu získat co největší podíl pro sebe. Začíná proto tahanice jako při přetahování lanem. Pokud ale spolu obě strany jednají, často mohou přijít na způsob, jak podmínky změnit tak, aby obě strany z dohody více profitovaly. Jinými slovy, zkuste vymyslet způsob, jak ještě navýšit přínos pro obě strany.

Neblafujte

Nesnažte se druhou stranu nijak ošálit. I malý trik totiž může znamenat, že ve vás druhá strana absolutně ztratí důvěru a oboustranně prospěšná dohoda se tak nemůže odehrát.

Nebojte se říci ne

Některé věci prostě nejsou možné. Pokud bude druhá strana požadovat nějakou věc, která je z vaší strany jednoduše nereálná, řekněte ne. Takové odmítnutí paradoxně může posunout jednání dále – za prvé se danému aspektu již dále nemusíte věnovat a začnete rovnou hledat jiné řešení, a za druhé tím v rámci jednání zvýšíte svou prestiž a důvěryhodnost. Místo toho, abyste mlžili nebo se snažili zastřít, že něco není možné, rovnou přímo řeknete, že to nelze realizovat.

Mějte několik možností připravených předem

Buďte připraveni na několik variant konce jednání. Jakmile budou mít obě strany vytyčený jeden cíl a budou se jej za každou cenu snažit dosáhnout, jednání může skončit fiaskem. Jestliže máte předem promyšlených a propočítaných několik možných variant, můžete si mezi nimi vybírat a postupně jednání stočit k jedné z těchto možností.

-mm- 

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace