Jak dobrý lídr skutečně jste? Zamyslete se nad těmito 3 měřítky

Ilustrační snímek

Zjistit, zda jste skutečně dobrý lídr,  nemusí být snadné. Zeptejte se sami sebe – plníte své cíle? A pak se zeptejte znovu: máte dlouhotrvající pozitivní vliv na lidi kolem sebe? Právě podle toho bychom totiž měli hodnotit lídry. Abychom to udělali správně, musíme dát dohromady 3 různé pohledy na věc, tvrdí článek na webu strategy-business.com. Jeho autor často píše právě o leadershipu.

1. Měřítko „nyní“

Toto měřítko nám ve skutečnosti prozradí nejméně – nebo aspoň dokud nebudeme mít celý kontext. Nyní je měřeno tím, zda dosahujete svých cílů, svých klíčových ukazatelů výkonu. Splnili jste plán, překročili jste svůj roční cíl? A jak je na tom fluktuace ve vašem týmu? Pamatujte, že nejlepší lídři plní krátkodobé cíle a přitom zvládnou budovat i dlouhodobé kapacity.

Pokud nedáte pozor, snadno se může stát, že obětujete zítřek pro dnešek. Autor článku si vzpomíná, jak jeden manažer lítostivě mluvil o firmě, pro kterou pracoval. Dřív byla plná energie a nadšení, ale postupně zaostala kvůli tomu, jak se partneři snažili snížit vnitřní náklady, aby měli více zdrojů. Více a více lidí z firmy muselo odejít. Kultura soustředěná na firemní poslání byla postupně zcela vytlačena zájmem o krátkodobé cíle.

2) Druhé měřítko – pohled dopředu

Kde chcete, abyste vy a vaše společnost byli za 5, 10, 20 let? Vést dobře v přítomnosti také znamená, že víte, jak chcete, aby to dopadlo. Konečný výsledek je souhrnem všeho, co jste udělali. Na lidech, které každý den vedete, zanecháváte otisk. A to je ono. Investujte svůj čas a energii do rozvoje ostatních, pomáhejte jim zlepšovat se a růst. Budujte hodnotu v ostatních a rozvíjejte ji místo toho, abyste ji vysávali.

3) Třetí měřítko – ohlédnutí zpět

Jde o to, rozpoznat, zda to, co jste udělali, přináší trvalou hodnotu. Skutečný lídr rozvine a zocelí svůj tým tak, aby zvládl pokračovat ve zlepšování sebe sama i poté, co jej tento lídr opustí.

-jk-

Zdroj: Strategy+Business - americký magazín o strategiích v podnikání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Strategy+Business