Jak dobře kritizovat

Jestliže se chystáte kritizovat vaše zaměstnance, je dobré se držet několika základních pravidel. Vaše negativní zpětná vazba pak bude mnohem účinnější.

1. Držte své emoce pod kontrolou. Kritizujte někoho až poté, co se uklidníte. Pokud budete jednat v hněvu, lehce se může stát, že řeknete něco, co tak vůbec nemyslíte.
2. Vše vyřešte v soukromí. Nikdo si nepřeje, aby byl kritizován před ostatními. Dejte si s dotyčným schůzku ve vaší kanceláři, jděte s ním do prázdné konferenční místnosti nebo do jiné volné místnosti.
3. Zaměřte se na kritizování činnosti, nikoliv osobnosti druhého člověka. Soustřeďte se na to, co si přejete změnit.
4. Buďte co nejvíce specifičtí. Nestačí například druhému říci, že má špatný přístup. Je třeba specifikovat problémové činnosti, aby bylo kritice dostatečně rozuměno.
5. Kritiku dobře načasujte. Měla by přijít co nejdříve po události, kterou kritizujete. Jestliže vidíte zaměstnance, který je hrubý vůči zákazníkovi, nečekejte až na výroční zprávu, aby mu to bylo sděleno. Mezi tím může být postiženo mnoho dalších zákazníků. Snažte se proto vše vyřešit co nejdříve.
6. Při kritice zachovávejte klid. Nekřičte na druhého. V opačném případě zaujme defensivní pozici a nebude poslouchat, co mu chcete říci.
7. Znovu potvrďte, že máte v druhého důvěru. Je dobré, aby zaměstnanec věděl, že neztrácíte důvěru v něj a jeho schopnosti.
8. Dejte prostor na odpověď. Po vaší kritice by měl zaměstnanec dostat možnost, aby na kritiku zareagoval nebo dokonce vyvrátil vaše tvrzení.
9. Definujte kroky, které povedou ke zlepšení. Snažte se zaměstnanci sdělit, o jakou činnost by se měl napříště snažit.
10. Celé to přejděte. Po kritice celou věc uzavřete. Není správné stresovat někoho kvůli věcem, za které již byl kritizován. Věnujte mu proto stejnou pozornost jako všem ostatním zaměstnancům.
-kh-
Zdroj: About Management - část amerického portálu About.com věnovaná managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje About Management