I obchod prochází žaludkem

Uzavírání obchodních vztahů při jídle je rituálem, který existuje již po tisíciletí. Brát klienty na snídaně, obědy či večeře se ukázalo jako efektivní způsob budování vzájemného vztahu, uzavírání obchodu apod. Jednání u jídla nejsou nic jiného než klasické obchodní schůzky, na které je třeba chodit se znalostmi konkrétních produktů a služeb. Navíc je však třeba ovládat i společenské chování. Řada lidí nevyužívá příležitostí obchodních schůzek při jídle právě kvůli tomu, že neovládá pravidla stolování. Článek proto upozorňuje na několik důležitých pravidel, která dopomohou k tomu, aby vaše obchodní obědy byly příjemným a rentabilním zážitkem.

- Uvědomte si, jaké povinnosti máte jako hostitelé. Je pouze na vás, aby všechno fungovalo tak, jak má.

- Zvolte restauraci, kterou dobře znáte – nejlépe takovou, kde také dobře znají vás. Obchodní schůzka není vhodný čas experimenty.

- Uvažujte o atmosféře zvoleného místa. Restaurace by měla být vhodným místem pro konverzaci, takže pokud byste se s klientem neměli navzájem slyšet, váš výběr je špatný.

- Při rezervování stolů upozorněte personál restaurace, že budete jíst s obchodními partnery.

- Rezervaci oznamte klientům předem, aby nedošlo k časovým kolizím.

- Do samotné restaurace přijďte včas, abyste mohli ještě před schůzkou zajistit poslední detaily.

- Usaďte hosty. Klienti by měli sedět tak, aby měli nejlepší možný výhled. Vy jako hostitelé obsadíte nejméně výhodné místo z hlediska výhledu (ať už byste se měli koukat směrem ke zdi, kuchyni nebo toaletám).

- Nejprve vyzvěte vaše hosty, aby si objednali jídlo. Můžete některá jídla doporučit a hlavně byste měli hosty nechat, aby si objednali tolik chodů, kolik sami chtějí.

- Jakožto hostitel rozhodujete o tom, kdy se začne mluvit o obchodu. Není třeba začít obchodní debatu ještě než přinesou jídlo, na druhou stranu se však nevyplatí ani tento hovor odkládat, protože hosté by mohli brzy začít uvažovat, proč jste je vlastně pozvali.

- Sledujte čas, ale vyvarujte se toho, aby si hosté všimli, jak koukáte na hodinky.

- Případné pohromy řešte s laskavým přístupem. I přes nejlepší organizaci mohou nastat problémy, vy však nesmíte ztratit kontrolu.

- Omezte pití alkoholu. Při obchodním obědě neuškodí jedna nebo dvě skleničky vína, větší konzumaci alkoholu je však třeba se vyvarovat. V případě, že vaši hosté nebudou ustávat v pití diskrétně požádejte číšníka, aby již alkohol nedoléval a nabídl jiné pití.

-kk-
Zdroj: Business Know-How - americký server věnovaný různým aspektům řízení malých podniků
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Know-How