Guy Kawasaki: Kdo chce mluvit, musí mít co říci

Více než 13 tisíc zhlédnutí zaznamenal za jediný den článek Guye Kawasakiho s názvem „How to Get a Standing Ovation“ na síti LinkedIn. Úspěšný rizikový investor a autor populárních motivačních knih v něm shrnuje praktické rady pro veřejné vystupování. Začíná jak jinak než motivačně: „Když jsem kolem roku 1986 začal veřejně vystupovat, smrtelně jsem se toho bál...“ Po určité době se však s veřejným vystupováním sžil a strach zmizel. Jak můžete dosáhnout téhož?

Nejdůležitější je mít zajímavé sdělení. To podle Kawasakiho představuje až 80 % úspěchu každé řeči. Pokud vás pozvou, abyste vystoupili na určité akci, ke které nemáte co říci, odmítněte to. Nepleťte si přednášky pro více či méně odbornou veřejnost s produktovými prezentacemi. Když už chcete mluvit o svých produktech, nikdy neshazujte konkurenci.

Hlavní cíl veřejného vystupování vidí Kawasaki v pobavení publika. Pokud vaše přednáška bude zábavná, lidé si z ní zároveň odnesou i informace, které jim chcete předat. Opačně to ale nefunguje – z nudné přednášky si nezapamatují nic. Zaujmout publikum vám pomohou příběhy.

O každém publiku, ke kterému budete mluvit, byste měli vědět tři věci: jaké trendy se objevují v jejich oboru, jak vypadá konkurence a jakým klíčovým výzvám momentálně čelí. Kawasaki doporučuje popovídat si s publikem ještě před zahájením přednášky. Seznamte se s lidmi, kteří budou sedět v prvních řadách. Hned pak proti sobě budete mít přátelské tváře.

Pokud jde o oblečení, vždy se oblečte o jednu společenskou třídu výše než publikum. Horším oblečením dáte najevo pouze svou nadřazenost, což není žádoucí. V případě, že si budete moci vybrat místo a čas svého vystoupení, vždy volte menší místnost a začátek akce.

A na závěr rada, kterou možná nechcete slyšet, ale nelze se jí vyhnout: Musíte cvičit. Má-li vaše řeč být dobrá, musíte si ji předem zopakovat alespoň dvacetkrát.

-kk-

Zdroj: LinkedIn Pulse - blogovací platforma sociální sítě LinkedIn
Zobrazit přehled článků ze zdroje LinkedIn Pulse