Etiketa v pracovních vztazích aneb Židli nepřisouvat

Ilustrační snímek

Důležitou součástí budování profesionálních vztahů je společenské chování. Při pracovních schůzkách se zkrátka neobejdete bez toho, abyste uměli správně pozdravit nebo se chovat u stolu v restauraci. Pojďme si proto připomenout několik základních pravidel společenského chování v pracovních vztazích. Budeme vycházet z doporučení z nejnovější knihy Barbary Pachterové, které zveřejnil server businessinsider.com.

Barbara Pachterová je mezinárodně uznávanou odbornicí na etiketu. Pořádá semináře pro přední firmy, vystupuje v odborných médiích a vydala již deset knih, které byly přeloženy do jedenácti jazyků. Její nejnovější kniha s názvem The Essentials Of Business Etiquette shrnuje následující nejdůležitější pravidla chování, která by měl znát každý profesionál.

  • Vždy se představujte celým jménem. Pokud se vaše jméno složitě vyslovuje, doplňte správnou výslovnost na své vizitky.

  • Když se seznamujete s někým novým, vždy vstaňte.

  • Dávejte si pozor, abyste během jednoho hovoru neděkovali více než jednou nebo dvakrát. Mohli byste působit bezradně.

  • Posílejte psaná poděkování za setkání, a to do 24 hodin. Děkujte každému individuálně.

  • Bez ohledu na pohlaví otevírejte svým hostům dveře, ale nepodávejte židli.

  • Když sedíte, nedávejte nohy přes sebe. Mějte obě nohy na zemi těsně vedle sebe.

  • Když na něco ukazujete, ukazujte celou dlaní. Vztyčený ukazováček působí příliš agresivně.

  • Pečivo jezte vždy rukama.

  • Prázdné talíře neodsouvejte ani nepokládejte na sebe. Starost o nádobí je prací číšníka.

  • Neodnášejte si z restaurace případný zbytek jídla s sebou.

  • Pokud si váš host objedná předkrm nebo dezert, objednejte si jej také. Neměl by se cítit nepříjemně, že jí sám.

  • Předem si zjistěte, jaká jídla váš host preferuje a podle toho vybírejte restauraci.

  • Nenechávejte své hosty platit, vždy plaťte vy.

  • Připravte si několik způsobů, jak slušně ukončit konverzaci a odejít. Vždy odcházejte ve chvíli, kdy mluvíte vy.

Knihu The Essentials of Business Etiquette: How to Greet, Eat, and Tweet Your Way to Success vydalo nakladatelství McGraw-Hill v červenci 2013. Je možné si ji prohlédnout a zakoupit prostřednictvím internetového obchodu Amazon.com zde.

PATCHER, Barbara. The Essentials of Business Etiquette: How to Greet, Eat, and Tweet Your Way to Success. New York: McGraw-Hill, 2013. 256 s.

-kk-

Zdroj: Business Insider - americký portál zaměřený na oblast podnikání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Insider