Emočně inteligentní člověk nevyhoří

Stresu se dnes nelze vyhnout. To však ještě neznamená, že všichni musíme nutně vyhořet. Když se naučíme používat emoční inteligenci a dále ji rozvíjet, dokážeme předejít vyhoření nejen u sebe, ale i u druhých.

Zvýšení emoční inteligence nedosáhneme za den ani za týden, vyžaduje to dlouhodobé úsilí. Rozhodně by to však pro nás nemělo znamenat další stres. Co konkrétně je třeba dělat?

Ilustrační snímek

Zapomeňte na přejídání, alkohol nebo drogy. To vás před vyhořením neochrání. Naopak se zaměřte na následující techniky rozvoje emoční inteligence, na které upozornil server Harvard Business Review.

Nestresujte sami sebe

Dávejte si pozor na sklony k perfekcionismu a příliš silnou touhu uspět. Zbytečně byste stresovali sami sebe. Hledejte cesty, jak na sebe vyvíjet nižší tlak.

Připusťte si své limity

Každý má určité silné a slabé stránky. Když si připustíte oblasti, v nichž nejste úplně silní, a necháte si pomoci od větších odborníků, zbavíte se velké části svého stresu.

Trénujte dýchání a „mindfulness“

Hluboké soustředěné dýchání pomůže od akutního napětí a úzkosti. Také technika meditace označovaná jako midfulness rychle uvolní tělo a zklidní mysl. Spočívá v zaměření pozornosti na aktuální okamžik bez současného posuzování dané situace.

Přehodnoťte svůj názor

Je rozdíl nahlížet na událost či situaci jako na problém, který vás ohrožuje, a jako na výzvu, kterou můžete zvládnout. Změna perspektivy je velmi silný faktor pro snížení stresu a získání motivace k dalšímu jednání.

Dívejte se očima druhých

Jeden z nejúčinnějších způsobů, jak předcházet konfliktům nebo alespoň snížit jejich intenzitu, je naslouchat druhým a snažit se pochopit věci z jejich pohledu. Soustřeďte se na to, co se vám druzí snaží říci. Přestaňte se chovat defenzivně a získáte si větší důvěru. Místo hádky pak přijde méně stresující rozhovor.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review