Efektivní prezentace aneb Pravidlo 10-40

Pravidlo 10-40. Tak nazývá americký komunikační kouč Carmine Gallo efektivní cestu k vytváření prezentací v PowerPointu. Myslí tím to, že prvních 10 slidů by nemělo dohromady obsahovat více než 40 slov. Zdá se vám to málo? Proč by právě tento způsob měl být efektivnější, než použít průměrně 40 slov v každém slidu zvlášť?

Carmine Gallo vysvětluje, že lidský mozek vnímá každé písmeno jako obrázek. Slidy plné písmen podle něho mozek příliš zatěžují a znesnadňují správné pochopení obsahu sdělení. Připomíná, že nejpřesvědčivější prezentace dosahují vizuálně-verbální rovnováhy mezi slovy a obrázky.

Jak na to v praxi

Přípravu prezentace nezačínejte tím, že si rovnou otevřete PowerPoint, který představuje šablonu pro slova. Začnete raději s tužkou a papírem, případně fixem a tabulí. Připomínejte si, že úkolem slidů je pouze doplnit vaše vyprávění. Výsledná desítka prvních slidů pak může vypadat například následovně:

1. Slide s názvem prezentace (6 slov)

2. Citát (17 slov)

3. Videoklip

4. Obrázek a text (3 slova)

5. Obrázek

6. Jedna věta (3 slova)

7. Fotografie a text (1 slovo)

8. Obrázek

9. Videoklip

10. Fotografie a text (7 slov)

-kk-

Zdroj: Bloomberg Businessweek - portál prestižního amerického týdeníku Business Week a mediální agentury Bloomberg
Zobrazit přehled článků ze zdroje Bloomberg Businessweek