Dobrý manažer? Steve Jobs rozhodně ne

Ilustrační snímek

Nejlepší manažeři jsou dokonale nudní. Zachovávají naprostou objektivitu, jsou předvídatelní, nesobečtí a nepolitičtí. Podporují týmovou práci a budují prostředí důvěry. Poskytují okamžitou zpětnou vazbu a nerozhodují se ukvapeně na základě emocí. Odborně se tomu říká, že jsou „emočně zralí“. Kdo by ale hledal nudného manažera?

Vy všichni byste měli hledat nudné manažery. „Organizace by už konečně měly pochopit, že nejlepší potenciální manažeři nejsou lidé, kteří vyčnívají, umějí se propagovat a přivlastňovat si úspěchy za práci druhých. Nejsou to ani mistři politiky a řízení kariéry směrem vzhůru,“ říká odborník na psychometrické testování Tomas Chamorro-Premuzic – profesor organizační psychologie na University College London a ředitel společnosti Hogan Assessment Systems.

Emoční inteligence a integrita

V článku s názvem „Nejlepší manažeři jsou nudní manažeři“ na serveru Harvard Business Review Tomas Chamorro-Premuzic upozorňuje na to, že většina zaměstnanců je povýšena do manažerské role na základě předchozí výkonnosti a odborných dovedností. Chybí zde měření manažerského potenciálu. Důležité přitom není jak měřit, protože nástrojů je celá řada, ale co měřit.

Dobrý, tj. nudný manažer je emočně stabilní. Odborné studie ukazují, že nejlepší manažeři jsou vyrovnaní, společenští, přátelští, pružní a rozumní, což je v podstatě pravý opak vyzdvihovaných lídrů jako například Steve Jobs. To, že Jobs se svou nedostatečnou mírou emoční inteligence dosáhl takového podnikatelského úspěchu, je podle Tomase Chamorro-Premuzice ojedinělý případ, nikoli pravidlo.

Při výběru specialistů, kteří se mají stát manažery, je třeba sledovat, zda vedle odborných dokáží řešit i lidské problémy. Dobrý manažer se dokáže emočně spojit se zákazníky i zaměstnanci. Aby toho byl schopen, musí umět jednat s chladnou hlavou a do značné míry „strategicky“ předstírat emoce. Další zásadní osobní vlastností dobrého manažera je integrita. Čím nudnější manažer, tím pevnější morální zásady.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review