Čtyři rady, jak se umět rychle a efektivně rozhodovat

Vedení lidí často přináší situace, kdy je manažer postaven před rozhodnutí, které je třeba učinit hned, nebo jehož oddalování by jeho týmu nebo celé společnosti způsobilo újmu. Rozhodnost a schopnost dělat správná, uvážlivá a rychlá rozhodnutí musí být v arzenálu každého úspěšného vedoucího. Naštěstí se jedná o vlastnosti, kterým se lze naučit. V tomto článku si ukážeme čtyři triky, které vám při urychlení a zefektivnění rozhodování pomohou.

Tyto tipy přinesl server TED Ideas.

Snažte se rozhodovat racionálně

Jasně si řekněte, která dílčí rozhodnutí by mohla být ovlivněna vašimi emocemi, a snažte se vědomě emoce potlačit tak, abyste se rozhodovali pouze a jenom na základě logiky.

Sepište si pro a proti

Napište si dva sloupky, pro a proti. A napište si v bodech i všechna relevantní fakta, která se rozhodnutí týkají. Tento nejstarší a nejtradičnější pomocník při rozhodování je až neskutečně efektivní. Ne vždy totiž všechny informace udržíte v hlavě najednou tak, abyste učinili kvalifikované rozhodnutí.

Redukujte počet možností

Dalším jednoduchým způsobem, jak si ulehčit rozhodování, je jednoduše snížit počet možností, ze kterých vybíráte. Řekněte si, které faktory jsou pro vás nejdůležitější, vyselektujte několik málo možností, které toto kritérium splňují, a ostatními se nezabývejte.

Nezasekněte se na detailech

Podívejte se na celou věc z nadhledu a udržte si určitý odstup. Nesmíte se příliš zaplést do detailů a zapomenout se tak na celou věc dívat v celém kontextu dané situace.

 

 

-mm-

Zdroj: TED.com - nezisková organizace zaměřená na podporu „myšlenek hodných šíření“.
Zobrazit přehled článků ze zdroje TED.com