Co dělat, když zaměstnanec chce dostat přidáno

Ilustrační snímek

Chci víc peněz.“ S touto žádostí za vámi může přijít zaměstnanec s nadprůměrnými výkony, stejně tak jako jeho zcela průměrný nebo podprůměrný kolega. Tak či tak je to pro manažera vždy složitá situace, protože záležitosti odměňování většinou nebývají jen v rukou přímých nadřízených. Navíc je třeba počítat s reakcemi dalších zaměstnanců. Následující doporučení, jak tuto situaci zvládnout co nejlépe, přinesl server Harvard Business Review.

Nerozhodujte se hned

Ve chvíli, kdy vás podřízený požádá o zvýšení platu, není vhodné říkat okamžitě ne. Stejně tak nemůžete hned říci ano, protože si nemůžete být jisti. Neříkejte ani to, že o celé věci nerozhodujete vy nebo že nemůžete nic dělat. A dávejte si pozor na řeč těla, abyste svým výrazem nepůsobili příliš naštvaně nebo nerozhodně.

Chtějte vědět více

Bez ohledu na to, co si o žádosti daného zaměstnance myslíte v první chvíli, je jediná správná reakce požádat jej, aby vám o tom, proč chce zvýšit plat, řekl více. Jednotlivé argumenty si zapište. Dáte tak najevo, že je berete opravdu vážně. Zachovejte neutrální výraz a domluvte se, že si celou věc promyslíte, případně projednáte s dalšími odpovědnými osobami a výsledek se zaměstnancem proberete za určitou konkrétní dobu – například do 14 dnů.

Vyjádřete uznání

Pro zaměstnance je celá situace, kdy jde požádat o zvýšení platu, ještě několikrát náročnější než pro vás. Ať už si o jeho žádosti myslíte cokoli, vyjádřete mu respekt a uznání za odvahu s vámi mluvit. Buďte vděční za to, že vám dává příležitost udržet si jej, než odejde jinam.

Zvažte jednotlivé argumenty

Neschvalujte žádost o zvýšení platu bez toho, aniž byste se ujistili, že je oprávněná. Opravdu si dotyčný zaslouží více peněz za skvělé výkony či za to, že dělá více, než od něj chcete? Pokud jste o tom přesvědčeni, udělejte vše, co můžete, abyste prosadili žádost svého člověka u svých nadřízených. V případě neúspěchu nesvalujte svou vlastní neschopnost na nadřízené.

Jak správně podat souhlas se zvýšením platu?

Neříkejte zaměstnanci, že měl pravdu, že mu platíte málo, a proto mu přidáte. Neměli byste vzbudit dojem, že si stačí postěžovat a vyšší plat dostane každý. Vysvětlete zaměstnanci, že jste celou věc konzultovali s nadřízenými a HR všichni jste pečlivě posuzovali, zda je jeho žádost oprávněná. Musí vidět, že si zvýšení platu zasloužil.

Jak správně podat zamítnutí žádosti o zvýšení platu?

Vysvětlete zaměstnanci, s kým a jak jste jeho žádost konzultovali, aby viděl, že jste ji brali se vší vážností. Shrňte důvody zamítnutí. Zaměstnanci často nerozumějí procesu odměňování a vy byste jim jej měli pomoci pochopit. Odpovídejte na všechny otázky a zdržte se negativního hodnocení daného zaměstnance jako osoby.

Co dělat, když se žádostí sami nesouhlasíte?

I v této situaci můžete oslovit své nadřízené a HR s prosbou o doporučení. Pokud však ani oni nebudou souhlasit, neznamená to, že máte dotyčnému zaměstnanci říci: „Bohužel, shora to neschválili.“ Opět zmiňte, že jste celou věc seriózně zvážili a vysvětlete, proč si myslíte, že jeho platové ohodnocení je odpovídající. Nezapomeňte také říci, že si vážíte jeho práce a nabídnout možnosti, jak případně dosáhnout zvýšení platu v budoucnosti.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review