Co dělat, když vám někdo sebere váš úspěch

INNERGY, s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti INNERGY, s.r.o.

Vytisknout

Když si někdo jiný přivlastní vaše zásluhy, je to velmi frustrující. Může to být šéf, ale i kolega nebo někdo z vašich blízkých v soukromém životě. V každém případě se vám bude honit hlavou, jak se k této situaci správně postavit. Měli byste se ihned ozvat, nebo naopak mlčet? Jak zabráníte tomu, aby se stejná věc opakovala zase příště? Zkuste doporučení serveru Harvard Business Review.

Nejprve se uklidněte

Nejednejte unáhleně. Udělat scénu okamžitě poté, co to zjistíte, nemá smysl. Pouze byste upozornili na svou vlastní emoční nevyrovnanost. Počkejte den nebo dva, ale ne déle. Čím déle se budete užírat, tím pravděpodobnější je, že nakonec stejně vybuchnete, až dojde na příslušný rozhovor.

Zamyslete se nad vážností situace

Ve většině případů vám člověk, který si přivlastnil váš úspěch, nechce vědomě ublížit nebo se zviditelnit na váš úkor. Nejčastěji jde o nevědomé přehlédnutí, například když jeden člen týmu mluví o sobě, ale myslí tím celý tým. Zkuste si napsat na papír, co chcete dané osobě říci. Možná si uvědomíte, že situace není tak vážná.

Neobviňujte

Pokud začnete obviněním, budete muset vysvětlit, proč a z čeho danou osobu obviňujete. Lepší je proto začít otázkou, zeptat se proč. Pak bude muset vysvětlovat druhá strana. Vaším cílem by nemělo být ukázat prstem na viníka, ale vysvětit, že jste si všimli určité nesrovnalosti a zeptat se na její souvislosti.

Hledejte řešení

Když dotyčný uzná svou chybu, domluvte se, jak ji může napravit. Mohl by například napsat všem email, v němž vyzdvihne váš přínos nebo vám poděkovat před svými nadřízenými. Pokud nebude chtít dělat nic, můžete jednat sami. Dokazujte svými činy, že jste odborník na svém místě.

Zvažte rozhovor s nadřízeným

Pokud máte pocit, že vás některý kolega systematicky připravuje o uznání, který si zasloužíte, promluvte se svým přímým nadřízeným. Neměli byste však působit jako stěžovatel či fňukal. Podejte celou věc tak, že se snažíte zlepšit vztahy v týmu, nikoli pomlouvat spolupracovníky.

Předejděte dalším nedorozuměním

V případě, že pracujete v týmu, domluvte si pravidla, jak budou oceňovány úspěchy a přínosy jednotlivých členů. Pak se již nestane, že by byl někdo opomenut.

Jděte příkladem

Začněte častěji chválit druhé a uvidíte, že vám oplatí stejnou mincí. Nejlepší způsob, jak získat uznání, je projevovat znání druhým.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace