Čím odháníte své nejlepší pracovníky?

Máte pocit, že od vás nejlepší lidé odcházejí častěji, než by se vám líbilo? Pak to nejspíš nebude jen pocit, ale skutečnost a dost možná přímo vaše vina.

V managementu snad neexistuje větší klišé než to, že zaměstnanci odcházejí právě kvůli nespokojenosti se svými manažery. V praxi se však tento důvod stále opakuje. Platí tím více, čím náročnější práci zaměstnanec vykonává a čím menší kontrolu nad ní má.

Co můžete udělat proto, abyste sami neničili morálku svých lidí?

Ilustrační snímek

Na nejčastější manažerské chyby vedoucí k odchodu nejlepších pracovníků se ve svém nedávném článku pro Forbes.com zaměřil americký expert na emoční inteligenci Travis Bradberry.

Nezapomínejte chválit

Samozřejmě, že nemusíte chválit své lidi za to, že chodí do práce včas a pracují po předepsanou dobu. Chvalte úsilí a dobře odvedenou práci. Zjistěte si, co je pro jednotlivé pracovníky největší odměnou za dobrou práci, a uvidíte, že pochvalou nepohrdne nikdo.

Nepřetěžujte své nejlepší lidi

Vaši nejlepší lidé by neměli mít pocit, že je za vynikající výkony trestáte přílišným objemem práce. Zvládnou sice větší nápor, nikoli však dlouhodobě. Pokud jim k většímu objemu práce nenabídnete zvýšení platu, povýšení či jinou výhodu, odejdou jinam, kde získají, co si zaslouží.

Nebraňte svým lidem v práci na tom, co je baví

Manažeři mají často strach, že jejich nejlepší lidé už nebudou podávat tak dobré výkony, když je nechají pracovat na něčem navíc, co je baví. Tyto možnosti však naopak zvyšují produktivitu a také spokojenost v současném zaměstnání.

Nebraňte svým lidem v růstu

Další chyba spočívá v tom, když se manažer snaží udržet si nejlepší pracovníky u sebe tím, že jim brání v dalším rozvoji a růstu. Chybějící možnost povýšit nebo pracovat na nových úkolech v rámci stávající pozice patří k nejzásadnějším zabijákům morálky a příčinám odchodu talentovaných pracovníků.

Neobviňujte a nevyhrožujte

Místo ukazování prstem na podřízené či dokonce výhrůžek vyhazovem se snažte společně hledat řešení vzniklých chyb. Pokud chcete vyjádřit kritiku, nedělejte to veřejně. Komunikujte se svými lidmi mezi čtyřma očima a učte se nést odpovědnost za chyby, které vznikají pod vaším vedením.

-kk-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com