Chyby v podnikatelském plánu

Vytvořit dobrý podnikatelský plán je požadavkem pro všechny, kteří chtějí půjčku kapitálu. Bohužel často je natolik špatně napsaný, že nemůže být použit. Zde je několik chyb, kterých je nutné se vyvarovat, abyste měli větší šanci získat potřebné prostředky.

  1. Nepište příliš dlouhý text. Ideální délka je 10 - 12 stránek, s jednostránkovým přehledem, který ukazuje na vaši konkurenční výhodu.
  2. Nepoužívejte neoriginální vyplňování prázdného plánu. Takových je spousta a originalita vám umožní snáze přesvědčit investory o kvalitě plánu.
  3. Vyhněte se naivním představám. Nenabízejte „tajný, unikátní“ proces, buďte trochu realističtí. I Coca-Cola přísně střeží svůj recept a přitom Pepsi-Cola vyrábí nápoj podobné chuti.
  4. Vyhněte se zveličovaným frázím jako „konzervativní odhad“ či „garantovaný profit“. Nechte raději hovořit za sebe čísla.
  5. Nepoužívejte podnikatelský plán jen pro finančníky. Udělejte si klidně jednu delší a podrobnější verzi pro interní použití a hodnocení dosažených cílů.
  6. Nečekejte s psaním podnikatelského plánu až vám podnikání rozjede a vy začnete shánět peníze. Pište jej v předstihu. Dobrý plán zabere 50 - 150 hodin tvrdé práce a ty vám potom budou chybět.
  7. Nepište ve vakuu. Dobrý plán není dokument, který napíšete z kanceláře, musíte jej probrat s potencionálními partnery, kolegy a dobré je i využít spřízněné zkušené osoby, která svými zkušenostmi pomůže najít případné problémová místa.
  8. Nezapomeňte na vysvětlení výstupní strategie. Musíte ukázat nejenom, že budete generovat zisk, ale i jak budete splácet půjčky, či vyplácet akcie nebo dividendy.

-jh-

Zdroj: Sales & Marketing Management - americký server pro obchodníky a marketéry
Zobrazit přehled článků ze zdroje Sales & Marketing Management