Business plán: Co, jak a proč

Business plán nemusí být jen souhrnným podnikatelským plánem samostatného podnikatele nebo celé firmy. Také manažeři sestavují business plány v rámci firemního plánování, kde se zaměřují pouze na jednotlivé oblasti fungování firmy.

Ať už předkládáte business plán z jakékoli pozice, měli byste si předem položit tři zásadní otázky, o nichž řada předkladatelů vůbec neuvažuje. Jaké to jsou?

Ilustrační snímek

Podle serveru Forbes.com je jedno, jakou z mnoha veřejně dostupných šablon pro zpracování business plánu použijete, pokud při jeho vytváření a prezentaci vynecháte následující otázky.

1. Komunikační styl posuzovatelů

Předem je třeba uvažovat o tom, jakému publiku budete svůj plán předkládat. Vždy se vyplatí upravit plán na míru tomu, kdo jej bude posuzovat.

Někdo chce čísla, někdo detailní přehledy a někdo dobrý příběh. Například finanční ředitel bude nejspíš chtít vidět tvrdá data, zatímco marketingového ředitele budou více zajímat emoce.

2. Co přestat dělat

Business plán se většinou soustředí pouze na to, co nového je třeba začít dělat. Nejčastější příčinou neúspěchu je však právě přílišný počet nových aktivit bez toho, aby došlo k útlumu některých dosavadních aktivit.

Připravte se na to, že pokud tuto otázku nebudete ve svém plánu řešit, každý průměrně chytrý posuzovatel se vás na ni zeptá. Co tedy budete muset přestat dělat, abyste měli dostatek času a dalších zdrojů pro svůj nový plán?

3. Proč teď

U každého dobrého plánu se přirozeně nabízí otázka, proč nebyl zaveden už dávno. Jste připraveni na ni odpovědět?

Někdy bude odpověď jednoduchá. Neměli jste potřebné technologie nebo peníze. Pokud však chcete změnit něco, co dosud nefungovalo, i když jste měli všechny potřebné technologie, peníze a další zdroje, musíte umět jasně vysvětlit, jak chcete změny dosáhnout a proč právě teď.

-kk-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com