Buďte lepší lídr díky naslouchání

INNERGY, s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti INNERGY, s.r.o.

Vytisknout

Nasloucháním prokazujete respekt, zájem a empatii. Naslouchejte abyste dokázali, že jste otevřeni novým myšlenkám a návrhům, že ke svým kolegům chováte důvěru a že se o ně a jejich nápady skutečně zajímáte. Pečlivým nasloucháním také ostatním ukážete, že jste schopni přijmout zpětnou vazbu, tvrdí web management.about.com.

Špatný posluchač má problémy nejen v práci

Samozřejmě, že nejen manažeři mají s nasloucháním někdy problém. Manželé, učitelé, děti, zaměstnanci, prostě mnoho lidí by se mělo stát lepšími posluchači. Je to totiž právě neschopnost naslouchat, která stojí za mnoha problémy v osobním i profesním životě. Proto se pojďme podívat na nejčastější příčiny špatného naslouchání.

1) O své neschopnosti naslouchat nemusíte ani vědět

To, jak si myslíme, že jsme v něčem dobří, a to, jak dobří v tom skutečně jsme, jsou mnohdy dvě velmi rozdílné věci. Jak se dozvíte, jestli je naslouchání vaše slabina nebo přednost? Potřebujete upřímnou zpětnou vazbu. I když ji dostanete, pořád můžete sklouznout k popírání a odmítání toho, že s tím máte problém, ale jinak se to prostě nedozvíte. A když vám to samé zopakuje více lidí, možná vám to otevře oči.

2) Netrpěliví manažeři bývají špatní posluchači

Úspěšní a chytří manažeři často prostě nedokáží zpomalit a začít poslouchat. Je to pro ně ztráta času. Mají tendenci dokončovat věty za ostatní, svými gesty je pohánějí, aby se vyjádřili rychleji a také často dělají mnoho věcí najednou. Někdy je však opravdu lepší věnovat tomu, kdo s vámi mluví, plnou pozornost. Zavřete dveře, vypněte mobil a poslouchejte. Možná se dozvíte daleko víc než obvykle.

3) Selektivní naslouchání

Často je problém v tom, že manažeři naslouchají jen svým nadřízeným, ale své přímé podřízené neposlouchají vůbec. Protože naslouchat umějí, je řešení snadné – naslouchat všem bez rozdílu.

4) Nezájem o lidi

Když se domníváte, že nemá cenu ostatním naslouchat, protože vám nemohou říct nic důležitého a vlastně na nich nezáleží, zkuste to alespoň hrát. Předstírejte, že nasloucháte. Nebude to autentické, ale možná se tak naslouchat ostatním skutečně naučíte. Udržujte oční kontakt, nakloňte se dopředu a nekřižte ruce. Povzbuzujte ostatní, ať mluví dál a občas zopakujte vlastními slovy to, co řekli, abyste si ověřili, zda jste jim porozuměli správně.

-jk-

Zdroj: About Management - část amerického portálu About.com věnovaná managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje About Management

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace