Brian Tracy: 4 pravidla naslouchání

Schopnost naslouchat má zásadní vliv na důvěru a motivaci zaměstnanců, a proto patří mezi klíčové vůdcovské dovednosti. Problém však je, že v praxi často platí přímá úměra čím vyšší funkce, tím vyšší potřeba dominovat diskusím. Manažeři přestávají poslouchat, skáčou druhým do řeči a nakonec mluví za ně. Neuvědomují si, že tím v druhých vzbuzují pocit nedůležitosti a zbytečnosti.

Jak tedy správně naslouchat? Americký spíkr a poradce Brian Tracy, který patří k předním světovým osobnostem v oblasti osobního a profesního rozvoje, píše na svém blogu, že efektivní naslouchání má čtyři základní pravidla. Bez ohledu na to, kolik knih a článků o naslouchání jste již četli, byste měli vědět, že tato pravidla platí od nepaměti a budou i v budoucnosti stále stejná.

1. Poslouchejte pečlivě

Nepřerušujte. Dívejte se na člověka, který mluví, přikyvujte, usmívejte se a tvařte se mile. Věnujte mu plnou pozornost, nepřipravujte si v duchu, co chcete říci vy.

2. Dopřejte si krátkou pauzu, než odpovíte

Tím, že se svou odpovědí počkáte tři až pět vteřin poté, co dotyčný domluvil, dáte najevo, že skutečně zvažujete, co jste slyšeli. Vyřčené se navíc uloží hlouběji do vaší mysli.

3. Ptejte se, abyste se ujistili, že rozumíte správně

Nezačínejte hned s návrhem svých vlastních nápadů. Nejprve se zeptejte, zda dobře rozumíte , co bylo řečeno, a požádejte o případné dovysvětlení.

4. Zopakujte vyřčené vlastními slovy

Stručně shrňte, co jste slyšeli, a dejte tak druhé straně najevo, že jste opravdu pozorně poslouchali. Teprve pak promluvte o svých nápadech.

-kk-

Zdroj: BrianTracy.com - blog předního světového odborníka na rozvoj lidského potenciálu a osobní efektivity
Zobrazit přehled článků ze zdroje BrianTracy.com