7 kroků k emočně inteligentnějšímu leadershipu

Seniorní lídři, kteří mají největší strategický vliv na chod organizací, by neměli zapomínat na rozvoj svých emočních dovedností. Mají totiž trochu smůlu v tom, že vzhledem ke své vysoké pozici často neslyší upřímnou zpětnou vazbu. Právě lepší zvládání emocí přitom prokazatelně zvyšuje výkonnost a posiluje efektivitu leadershipu a tím i výsledky firmy. Jak tedy zvýšit emoční kvocient lídra? Praktické tipy nedávno přinesl server clomedia.com.

1. Učte se rozumět emocím

Hledejte spouštěče svých emocí – příčiny ztráty kontroly nad svým chováním. Snažte se dát dohromady situace, v nichž vás emoce zrazují. Jednoduše si zapisujte, jaké emoce dané situace zahrnují. Jen pak můžete začít pracovat na opětovném získání kontroly.

2. Cvičte si problémové situace

Ve své mysli si představujte konkrétní situace, které vám činí problémy. Místo toho, abyste reagovali jako dosud, si však představujte vhodnější řešení. Vytvořte si takový scénář, jak byste měli postupovat.

3. Najděte mozku problém k řešení

Získat kontrolu nad svým chováním v emočně náročné situaci můžete díky zaměstnání svého mozku určitým problémem. Zkuste si například spočítat součin dvou dvoumístných čísel. Váš mozek se začne zabývat matematikou a hladina vašeho stresu poklesne. Tradiční počítání do deseti tak efektivní není, protože je pro mozek příliš jednoduché.

4. Vybavte si příjemné vzpomínky

Pokud si nevzpomenete na žádný příklad, vzpomeňte si na něco hezkého. Můžete si také v duchu zazpívat svou oblíbenou písničku. Výsledný efekt je stejný jako u počítání, zaměstnáte mozek a uklidníte se.

5. Dobře si přečtěte, co píšete

Pokud jste pod vlivem určité akutní emoce, například vzteku, neodesílejte žádné maily. Vyčkejte alespoň půl hodiny a i poté si dobře promyslete, co napíšete. V písemné komunikaci dochází často k dezinterpretacím i bez emocí. Vždy zvažujte, jak si druhá strana vaši zprávu může vyložit.

6. Neřešte vše okamžitě

Většinu věcí lze řešit později, až se uklidní emoce. Klidně můžete říci větu jako: „Dejte mi prosím trochu času, než vám odpovím.“ Tato strategie není žádný únik, ale zdravé a produktivní řešení.

7. Zachovejte slušnost

Aktivně pracujte na tom, abyste v emočně vypjatým situacích nevybuchovali. Cvičte si v mysli vhodný výběr slov, abyste odpovídali klidně a s respektem.

-kk-

Zdroj: Chief Learning Officer - americký časopis a server pro manažery vzdělávání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Chief Learning Officer