7 kroků k dosažení změny v chování podřízených

Ilustrační snímek

Každý manažer se ve své praxi přesvědčí, jak složité je přimět lidi ke změně chování. I když by to bylo příjemné, rozhodně k tomu nestačí být milý a mít s ostatními dobré vztahy. Stejně tak nefunguje ani ten přístup, kdy manažer neustále vznáší na své lidi různé požadavky a radí jim, co mají dělat. Co tedy funguje? Podle serveru Harvard Business Review jsou to následující techniky.

1. Inspirujte ostatní

Nemotivujte strachem z postihu za nedodržení příkazů. Vyvolejte ve svých lidem zájem o změnu. Mluvte s nimi o různých možnostech, jak dosáhnout určitých cílů a zajímejte se o jejich názory. Zjistěte, čeho chtějí dosáhnout a jak to souvisí s tím, co chcete vy.

2. Všímejte si problémů

Nesnažte se učit své lidi lépe zvládat problémy. Jděte ještě o krok zpět. Učte je rozpoznávat problémy dříve, než bude třeba složitě je řešit.

3. Určujte cíle

Změny se nejlépe uvádějí do praxe, když všichni zúčastnění mají stejný cíl. Každá změna by měla začínat vyjasněním, jaký je její strategický smysl.

4. Měňte zažité pořádky

Chcete-li dosáhnout významných změn, nesmíte se bát měnit postupy, o kterých si většina lidí myslí, že jsou vytesány do kamene.

5. Získejte důvěru ve svůj úsudek

Nerozhodujte se ukvapeně. Shromažďuje fakta z více zdrojů a ptejte se svých lidí na jejich názory. Rozhodně to není důkaz vaší slabosti, ale zcela naopak. Pokud vám ostatní nebudou věřit, těžko je motivujete ke změně.

6. Nebojte se

Vše, co manažer dělá, vyžaduje odvahu. Má-li být úspěšný, musí umět žít v nejistotě.

7. Vnímejte změnu jako prioritu

Mnoho změn se neuskuteční proto, že jsou jen jednou z mnoha priorit. Projděte proto své priority a nechte si na seznamu jen to opravdu zásadní. Prosazování dané změny se pak věnujte každý den, krok po kroku. Sledujte pokrok a motivujte ostatní.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review