7 cest k většímu štěstí na pracovišti

Podle nedávného výzkumu OECD patří k nešťastnějším národům na světě Dánové, Finové a Nizozemci. Američané se neprobojovali ani do první desítky (stejně jako Češi). Jak být tedy šťastnější minimálně v práci?

- Usmívejte se. Úsměv je v přímém vztahu se štěstím. Mozek tyto dvě věci spojuje. Pokud tomu nevěříte, vyzkoušejte si následující cvičení. Usmějte se a přemýšlejte o něčem negativním. Ve výsledku se buď přestanete smát, nebo si neudržíte negativní myšlenku.

- Přestaňte se bát. Obavy jsou přirozenou emocí, která doprovází plánování a předvídání. Neměli bychom se však zbytečně soustředit na věci, které jsou mimo naši kontrolu (jako např. ekonomická situace). Snažte se proto příliš nezatěžovat těmito obavami a vyvarovat se i zaměření na přílišné detaily. 

- Dopřejte si přestávku.
Přestávky jsou příležitostí k reflexi a také dobou, kdy nás napadají nejlepší myšlenky. Bojujte proto proti přepracování. Choďte například na obědy mimo kancelář.

- Dělejte věci jinak. Vyhnete se tak nudě a získáte nové nadšení. Využívejte příležitosti k učení, růstu a hledejte nové výzvy. Vyzkoušejte větší odpovědnost.

- Přestaňte řídit a začněte vést. Jako manažeři potřebujete hledat nové způsoby, jak motivovat a stimulovat své zaměstnance. Dejte jim proto více odpovědnosti, umožněte více rozhodování, poskytněte větší autoritu. Vysvětlujte, co se ve firmě děje, aby zaměstnanci viděli své role v širším kontextu.

- Delegujte. Nebojte se ztráty kontroly. Snaha mít vše pod kontrolou je špatná nejen pro firmu, ale také pro vaše fyzické i duševní zdraví. Nejlepší vůdcové hledají lidi, kteří jsou lepší, chytřejší a schopnější než oni.

- Bavte se. Pokud děláte něco, co vás nebaví, přestaňte to dělat. Život je příliš krátký na to, abyste se nebavili. I v současné ekonomické situaci budete žádanější v oblastech, ve kterých jste dobří a dokážete v nich pracovat s úsměvem na tváři.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review