5 znaků příjemného a podnětného pracovního prostředí

Průzkumy ukazují, že kvalita pracovního prostředí výrazně ovlivňuje pracovní nasazení a výsledky zaměstnanců. A to jak v otázce mikroklimatických faktorů (tlak, vlhkost, množství světla apod.), tak i v otázce celkové atmosféry a přístupu nadřízených.

V dnešním článku se zaměříme na druhou zmiňovanou oblast. Když dáme stranou fyzikální faktory, jak by mělo vypadat ideální pracovní prostředí, kde zaměstnanci dosahují maximálních výkonů?

1. Ocenění úspěchů

Určité úspěchy jsou předem určeny, včleněny do popisu práce jednotlivých zaměstnanců a automaticky se s nimi počítá. Podle webu Forbes.com je však nutné, aby vedoucí pracovníci i přesto veřejně oceňovali dílčí úspěchy jednotlivých zaměstnanců. Vlídné slovo někdy udělá více, než by se mohlo zdát.

2. Vnímání rodinného života

Průzkumy jasně dokládají, že lidé, kteří mohou rozumně vyvážit osobní a rodinný život s tím pracovním, jsou v zaměstnání pracovitější a výkonnější. Flexibilní pracovní doma nebo možnost zůstat s dítětem doma  nad rámec dovolené, pokud je nemocné, jsou příklady opatření, která se vám v dlouhodobém měřítku ekonomicky vyplatí.

3. Dostatečné pravomoci

Není nic více demotivujícího, než když se člověk cítí pouze jako nahraditelné kolečko ve velkém stroji bez jakékoliv vlastní autonomie. Aby byli vaši zaměstnanci šťastní, pozitivní a motivovaní, je třeba, aby měli sami za sebe určité rozhodovací pravomoci a možnost rozhodovat o své práci samostatně.

4. Pozitivní motivace

Pozitivní motivace vždy funguje lépe než ta negativní. Nesnažte se zaměstnance vybičovat k lepším pracovním výkonům skrze strach, naopak vsaďte na pozitivní emoce.

5. Jasně rozdělené funkce

Pracovnímu prostředí prospívá, pokud jednotliví lidé mají jasně definované funkce, znají své povinnosti a práva, a vědí, co mohou čekat od ostatních. Nevyjasněné role členů týmu pouze přispívají k atmosféře napětí a nejistoty.

-mm- 

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com