5 otázek o přátelství mezi nadřízenými a podřízenými

Osobní vztahy mezi nadřízenými a podřízenými skýtají mnohá úskalí. Je vůbec možné zachovat stoprocentní profesionalitu? Může váš šéf být zároveň váš kamarád? Vyplatí se snaha vybudovat si přátelský vztah? Na tyto otázky neexistuje žádná univerzálně platná odpověď. Vždy záleží na situaci. Přátelství s nadřízeným zkrátka znamená výhody i nevýhody zároveň. Server Harvard Business Review se přesto pokusil nastínit několik možností, jak se zachovat. Zkuste si odpovědět na následující otázky.

1. Byli jste přátelé již dříve?

Situace, kdy se z vašeho nadřízeného postupně stane váš přítel, bývá lepší, než když se z přítele stane šéf. V takovém případě budete muset na vašem vztahu více pracovat a naučit se odlišovat vaše pracovní role.

2. Dokážete mluvit o hranicích vašeho vztahu?

V případě, že se z vašeho přítele stane váš šéf nebo šéfa přítel, měli byste si co nejdříve popovídat o tom, kde končí přátelské a začínají pracovní vztahy. Snažte se najít co nejjednodušší variantu.

3. Stali jste se přáteli přirozenou cestou?

Pokud jste se s nadřízeným spřátelili proto, abyste z toho mohli těžit určité výhody, většinou se vám to vymstí. Vaše okolí si toho velmi brzy všimne a po čase to uvidí i váš šéf. Máte-li však skutečně společné zájmy a rozumíte si, není důvod nechovat se přátelsky.

4. Mohou kolegové považovat vaše vztahy se šéfem za protekci?

Kolegové brzy začnou vnímat, že s vámi šéf zachází jinak než s nimi. Předejít tomu můžete tím, že o tom budete mluvit s kolegy i svým šéfem-přítelem. Nebojte se například nahlas říci: „Opravdu oceňuji, že se mi snažíš dávat jednodušší úkoly, ale obávám se, že by to kolegové mohli začít vnímat jako protěžování.“ Pokud vám naopak bude šéf ze strachu z protekce dávat příliš náročné úkoly, ozvěte se také.

5. K jaké generaci patříte?

Starší generace zaměstnanců si udržuje od svých nadřízených větší odstup. Naopak nejmladší generace se nebojí blízkých vztahů s ostatními bez ohledu na věk a postavení. Starší a zkušenější lidi nevnímá jako autoritativní zdroj informací, které si sama umí najít na internetu, ale spíše jako rádce nebo kouče.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review