4 tipy, jak se efektivně rozhodovat

Image Lab s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti Image Lab s.r.o.

Vytisknout

Podnikáte-li, pak zajisté znáte tu situaci, kdy sami nejste schopni učinit nějaké rozhodnutí, tápete nad vhodným řešením nebo nesmyslně řešíte detaily namísto komplexního pohledu na věc. Jak ale docílit finálního řešení? Být chytrý a bystrý není vždy zcela zřejmá cesta. Příliš mnoho lidí propojuje rozhodování s mocí a náhlostí. Jsou zde však mnohem jednodušší a ne tolik radikální cesty efektivního rozhodování. Zde jsou čtyři techniky, které připravil server Business Matters a které vám pomohou dělat zásadní rozhodnutí snadno a efektivně.

Využívejte data chytře

Žijeme informační době. Data jsou všude kolem nás, velká data, demografické údaje, ekonomická data… Je v nich ukryto velmi mnoho informací, které vám mohou být nápomocny, anebo vám naopak pěkně zamotají hlavu. Buďte nemilosrdní. Jestliže se chystáte vstoupit na trh s novým typem produktu, pak se nezabývejte příliš historickými údaji z trhu. Až moc času strávíte uvažováním o vývoji prodejů různým typům zákazníků, kteří si však koupili něco zcela jiného. Raději se zaměřte na informace, které vám pomohou se odlišit. Zkuste implementovat poznatky z odlišných trhů nebo odvětví.

Malý pán – velká rozhodnutí

Často se o někom říká, že je v dané situaci příliš malým pánem, než aby ji mohl ovlivnit. To byste se divili. Je skvělé být lídr pracovitých zaměstnanců, avšak jak firma roste, tak postupně ztrácíte přímý kontakt s každodenními procesy. Můžete tak dělat zcela rozhodnutí, která firmu povedou špatným směrem, neboť je to právě o těch procesech, o kterých vy ztrácíte přehled. A kdo jiný tyto procesy zná lépe než vaši řadoví zaměstnanci? Naslouchejte a svěřte jim pravomoci. Získáte tak větší přehled a nebudete mít přehnanou tendenci k mikromanagementu.

Uvítejte chyby

„Nikdy se mi nedaří úspěšně ukončit obchodní hovor.“ „Neumím prezentovat na veřejnosti.“ Náš mozek má tendenci si určité věci a situace zobecňovat a vy tak propadáte úzkosti a pocitu neschopnosti. Tak to ale není. Máte-li velkou odpovědnost, je s tím spojeno i riziko neúspěchu. Vaši úzkost a sklon k prokrastinaci (odkládání záležitostí) však může snížit samotný fakt, že i vaše nejdůležitější rozhodnutí mají šanci, že budou správná. A pokud nebudou, nevadí. Jak se říká, pokud nejde o život, jde o nic. Chybami se člověk učí, a pokud se vám obchodní hovor jednou nebo dvakrát nepovede, neznamená to, že napotřetí se nepoučíte z předchozích chyb.

Vnímejte trendy

Někdy se zdá, že každé rozhodnutí je tím kritickým okamžikem, který rozhodne o další budoucnosti. Ne vždy tomu tak je. Představte si investora, který sleduje akciové portfolio. Akcie stoupají, ale také klesají každý den. Vždy je zde pokušení neustále reagovat – prodávat, nakupovat, vyvažovat portfolio. Pokud chápete tuto situaci, pak si uvědomte, že i v rozhodovacím procesu musíte čelit situacím, jež v danou chvíli rozhodnutí nevyžadují. Naučte se proto odlišovat trendy a vývoj situace od vaší nervozity.

-bn-

Zdroj: Business Matters - web předního britského časopisu pro malé a střední podniky
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Matters

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace