4 kroky k důvěře ve virtuálním týmu

Důvěra je základním předpokladem fungování týmu, ať už se jeho členové setkávají každý den tváří v tvář, nebo spolupracují na dálku. Ve virtuálním týmu je však budování důvěry o něco náročnější. Několik praktických tipů, jak si s tím poradit, přinesl server Harvard Business Review.

Využijte počáteční důvěru

Když spolu lidé začínají pracovat, většinou mají pocit, že jsou na stejné lodi a společně uspějí. Převládá pozitivní atmosféra počáteční důvěry, kterou známe i z nepracovních vztahů a která má postupem času tendenci klesat. Manažeři virtuálních týmů by měli této počáteční důvěry k tomu, že určí kompetence jednotlivých členů týmu a zajistí, aby tým měl jasné cíle, kterým nudou všichni rozumět. Vytvoří tím podmínky pro vznik další úrovně důvěry – interpersonální důvěry.

Rozvíjejte interpersonální důvěru

Manažeři virtuálních týmů často chybují, když předpokládají, že členy jejich týmů více zajímá, co jejich kolegové umějí, než kdo jsou jako lidé. Lidé mají obecně větší důvěru ve spolupracovníky, kteří se jim zdají být podobní, protože od nich očekávají podobné chování a pochopení. Manažeři virtuálních týmů mohou posílit interpersonální vztahy mezi svými podřízenými tím, že je aktivně povedou ke sdílení zážitků z jejich pracovních i soukromých životů.

Komunikujte předvídatelně

V otázce komunikace ve virtuálním týmu hraje důležitější roli kvalita než kvantita. Velmi důležitou roli pak hraje také předvídatelnost. Nepředvídatelné komunikační návyky podrývají důvěru a způsobují zbytečná nedorozumění. Je proto třeba komunikovat pravidelně a předem dohodnutými způsoby.

Sdílejte vedoucí roli

Ve virtuálním prostředí není role jediného lídra týmu tak silná jako v tradičních týmech. Virtuální týmy, v nichž funguje vysoký stupeň důvěry, se dělí moc mezi všemi členy v závislosti na stádiích řešených projektů. Manažer virtuálního týmu by měl vystupovat spíše jako dohlížitel a mentor než z pozice direktivního řízení (příkaz a kontrola).

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review