3 tipy, jak u podřízených dlouhodobě vylepšit schopnost řešit problémy

Coby týmový vedoucí byste se měli v každém případě snažit o to, aby vaši podřízení měli potřebné znalosti, dovednosti a pravomoci k tomu, aby dovedli problémy, kterým čelí, řešit co možná nejefektivněji a nejrychleji. Když svým podřízeným delegujete práci, činíte tak s přesvědčením, že si dovedou s nástrahami zadaného úkolu poradit. Co když se ale v tomto ohledu nemůžete na své podřízené úplně spolehnout? Rádi byste, aby dovedli pracovat samostatněji, uměli se lépe rozhodovat a lépe řešili problémy? Zde jsou tři tipy, jak na to.

Ilustrační snímek

Tyto tipy přinesl server Entrepreneur.com.

Problémy nezametávejte pod koberec. Naopak, mluvte o nich.

Prvním krokem je vůbec otevřít téma problémů. Pro řadu manažerů (i podřízených) je jednodušší zkrátka problémy ignorovat, nemluvit o nich nebo je automaticky a zkratkovitě řešit tak, jak se řešily vždycky. Úkolem manažera je přimět podřízené, aby o problémech více přemýšleli. A proto je nutné toto téma otevřít, začít se o problémech otevřeně bavit, diskutovat možná řešení a nesrážet podřízené za to, že si s jejich řešením třeba neví rady.

Dejte podřízeným dostatečné pravomoci i svobodu.

Bez dostatečných pravomocí a určitého manévrovacího prostoru se podřízení nikdy nemohou naučit řešit problémy sami. Ujistěte se, že vaši podřízení mají všechny potřebné nástroje k tomu, aby se mohli sami rozhodovat a přicházet s novými řešeními. Stejně tak se ujistěte, že se nedopouštíte mikro-managementu a že podřízeným do jejich rozhodování příliš nemluvíte.

Vytvořte strukturovaný systém, který vašim podřízeným při řešení problémů pomůže.

Lepší řešení problémů ze strany vašich podřízených můžete podpořit i tak, že jim poskytnete jakési manuály, jak se v určitých situacích zachovat. To platí především v případě, že se jako tým setkáváte s podobnými, opakujícími se problematickými situacemi. V takovém případě můžete vytvořit osnovy řešení – jakési rutiny – které mohou vašim podřízeným při rozhodování pomoct a které mohou v případě potřeby na základě vlastních zkušeností posléze vylepšovat nebo upravovat.



-mm-

Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com