3 oblasti, na které se musí zaměřit ten, kdo chce být úspěšným lídrem

Ne každý, kdo je na manažerské funkci, je skutečně dobrým a úspěšným lídrem, který dovede své podřízené motivovat k lepším výkonům a kdo jim je schopný předat společnou týmovou vizi. Někteří manažeři excelují v potřebných tvrdých dovednostech, ale chybí jim dostatečné komunikační dovednosti. Nebo naopak dovedou skvěle komunikovat, ale nejsou experty ve svém oboru. Existují tři charakteristiky či oblasti, na kterých musí zapracovat každý, kdo chce být dobrým lídrem, a které u daného člověka musí být v rovnováze. Na tyto tři oblasti se zaměříme dnes v tomto článku.

Ilustrační snímek

Životní postoj

Jak uvádí Harvard Business School, základním kamenem leadershipu je životní postoj a přístup dotyčného člověka. Je to vlastnost, která v samotném základu pomyslné pyramidy leadershipu a na které tedy vše stojí. Daný člověk musí mít ten správný přístup, musí mít touhu vést ostatní, motivovat je, inovovat a stále se posouvat dopředu. Musí také mít schopnost najít kompromis a upozadit svoje ego, když je to potřeba. Jenom s těmito vlastnostmi lze pak rozvíjet ostatní manažerské dovednosti a další postup bude pro dotyčného o mnoho jednodušší. Sami si sobě zodpovězte otázku, jestli tento přístup opravdu zastáváte a jestli se osobnostně hodíte na to být lídrem.

Měkké dovednosti

Mezi měkké dovednosti, které musí mít úspěšný lídr, patří především komunikační dovednosti, schopnost empatie a psychická odolnost. S těmito vlastnostmi se někdo rodí, někdo se je musí cíleně naučit. Platí ovšem, že všichni manažeři musí své měkké dovednosti aktivně posilovat a trénovat. Nepodceňujte důležitost mezilidské komunikace, řeči těla a způsobu jednání se svými podřízenými a tyto schopnosti u sebe dlouhodobě rozvíjejte.

Tvrdé dovednosti

I sebelepší manažer s vytříbenými měkkými dovednostmi toho se svým týmem příliš nesvede, pokud nebude chápat specifika náplně práce svých podřízených. Být dobrým manažerem neznamená jen přečíst si několik knih o seberozvoji. Musíte mít i potřebné expertní, tvrdé znalosti. Buďte expertem v daném oboru, vyznejte se ve specifikách práce vašich podřízených a buďte tak schopni jim poskytnout odbornou radu, když ji potřebují. Jedině tak vás budou uznávat a budou ochotní pod vaším vedením plnit společné cíle.

 

-mm-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review