Konec tradičních manažerů?

Ilustrační snímek

Zappos se rozloučil s manažery. Manažeři již nejsou potřeba. Bez manažerů k větší produktivitě. Podobné titulky najdeme v posledním týdnu snad ve všech světových médiích věnovaných managementu.

Články pod těmito titulky pak píší o tom, jak společnost Zappos, která je synonymem pro uplatňování svobody v práci, zavedla nový, ještě radikálnější způsob řízení. Jedná se o model v angličtině nazývaný „holacracy“.

Autorem modelu „holokracie“ je americký podnikatel v odvětví softwaru a manažerský konzultant Brian Robertson. Název vychází z anglického pojmu „holarchy“, který zavedl americký filozof a psycholog Arthur Koestler v 60. letech 20. století.

Popisuje soubor „holonů“ neboli entit, které zároveň existují a fungují samostatně i vcelku, jako například buňky v lidském těle.

Myšlenka modelu holokracie spočívá v nahrazení tradiční hierarchie řízení ve firmách „kruhy“ zaměstnanců, které se řídí samy. V praxi tento způsob řízení podporují například spoluzakladatel Twitteru Evan Williams, který jej využívá ve své společnosti Medium, nebo světoznámý odborník na time management Allen David a jeho společnost Allen David Company.

Největší firmou, která zrušila manažery, je však Zappos – online prodejce obuvi, oblečení a módních doplňků, který má 1500 zaměstnanců.

Doručit štěstí

Zappos je typickým příkladem firmy, která funguje na principech svobody. Její vizí je doslova „doručit štěstí“ zaměstnancům a zákazníkům. Staví na originální firemní kultuře a deseti zásadách:

  1. Nadchněte svými službami.
  2. Přijímejte a zavádějte změny.
  3. Bavte se a nebojte se být výstřední.
  4. Buďte odvážní, kreativní a mějte otevřenou mysl.
  5. Usilujte o růst a vzdělávání.
  6. Vytvářejte otevřené a upřímné vztahy prostřednictvím komunikace.
  7. Budujte pozitivního týmového a rodinného ducha.
  8. Naučte se dělat více s málem.
  9. Buďte zapálení a odhodlaní.
  10. Buďte skromní.

Více o této firemní kultuře si můžete přečíst v úspěšné knize s názvem Delivering Happiness: A Path to Profits, Passion, and Purpose, jejímž autorem je výkonný ředitel Zapposu Tony Hsieh. Český překlad vydala společnost PeopleComm pod názvem Štěstí doručeno.

Tradiční manažeři jsou zbyteční

Model holacracy organizuje firmu na základě práce, kterou je třeba udělat, nikoli podle lidí, kteří ji dělají. Zaměstnanci nemají žádné pracovní tituly. Zastávají více rolí s určitými specifickými požadavky zároveň. Nepracují v jednom týmu, ale ve více tzv. kruzích (circles), které mají různé funkce.

Manažeři v tradičním slova smyslu zde nejsou. Role zaměstnancům přidělují zaměstnanci označovaní jako „lead links“, kteří však nejsou v takové pozici, aby jim říkali, co mají dělat.

O tom, co přesně budou zahrnovat jednotlivé role a práce a jednotlivých týmů, rozhodují zaměstnanci v daném kruhu. Nepřítomnost tradičních manažerů však neznamená, že by firma nebyla schopna odhalit zaměstnance s nedostatečnou výkonností.

Ti se naopak odhalí sami v rámci svých kruhů, jelikož nebudou mít dostatek rolí, které by vykonávali. Do popředí se také dostávají přirození lídři, kteří přebírají vedoucí úlohu.

Tento nový systém práce vyzkoušelo nejprve 10 procent zaměstnanců Zapposu po dobu od dubna do konce roku 2013. Všichni zaměstnanci by takto měli pracovat do konce roku 2014.

Více informací o tomto modelu práce si můžete přečíst na stránkách http://holacracy.org.

-kk-

Zdroj: washingtonpost.com - server amerického deníku The Washington Post
Zobrazit přehled článků ze zdroje washingtonpost.com

Články v sérii

Aktuální

Konec tradičních manažerů?

Aktuální

Holokracie: Jak dopadl jeden z největších manažerských experimentů?