VoIP - nižší cena, nižší komfort

Operátoři internetové telefonie (VoIP) slibují zákazníkům žádné paušály, nízké náklady na telefonování nebo rovnou hovory zdarma. To všechno skutečně poskytují. Již ale neuvádějí, že VoIP je poměrně složitá služba a nefunguje stejně jako klasická telefonní linka. Za nižší cenu by měl podle týdeníku Ekonom zákazník očekávat i nižší komfort.

Internetová telefonie vyžaduje především připojení k internetu. Ideální je některý z typů připojení hrazený paušálním poplatkem (kabelová televize, ADSL, wi-fi). Využít se sice dá i vytáčené připojení přes klasický modem, kvalita hovorů je však potom velmi nízká a navíc je třeba platit ještě náklady na připojení k internetu. Minimální rychlost pro kvalitní telefonování je 128 kbps.

K samotnému telefonování slouží softwarové nebo hardwarové telefony. Výhodou hardwarových je možnost telefonovat i při vypnutém počítači, bez sluchátek a reproduktorů. Někteří operátoři také nabízejí také adaptéry, které se připojí mezi telefon a modem a zákazník pak může telefonovat z původního přístroje, ale přes internet.

Důležitý je výběr operátora. Někteří nabízejí své služby jen pokud k připojení na internet využíváte jejich služby, většina to ale nevyžaduje. V zásadě nabízejí dva typy tarifů – s paušálem a bez. Tarify s paušálem nabízejí nižší ceny a komfortnější služby (např. hlasová schránka). Bezpaušálové mají výhodu nižších nákladů při minimálním telefonování a nulové náklady při pobytu mimo domov.

Ceny za internetové telefonování se pohybují v širokém rozmezí, většinou jsou ale nižší než běžné telefonní služby. Levnější je volání také do zahraničí. Minuta volání ve špičce se do veřejné telefonní sítě dá pořídit za téměř 1,50 Kč za minutu, ale také zadarmo. Hovory na mobilní telefon stojí zhruba čtyři až pět korun za minutu. Více informací o internetové telefonii naleznete na stránkách http://www.telefonujeme.com.

-kk-

Zdroj: Ekonom - INternetová verze týdeníku Ekonom (vydavatel Economia online)
Zobrazit přehled článků ze zdroje Ekonom