Spammerova zpověď

Většina lidí nemá ani tušení o tom, kdo je to Duncan Shiels, rozhodně však od něho dostala alespoň jeden nevyžádaný e-mail. Tento jednačtyřicetiletý Američan se posledních šest měsíců živil rozesíláním nevyžádaných komerčních e-mailů pro celou řadu společností. Denně jich rozeslal až deset milionů a vydělal si tak týdně asi tisíc dolarů. Když se nyní rozhodl se spamem skončit a říci svůj příběh, otevřel široké veřejnosti v mnoha směrech zastřené oči. Například je teď mnohem jasnější, že bojujeme-li proti spammerům, nemáme tu čest s vychrtlými asociálními teenagery, kteří mají počítač schovaný ve sklepě, ale lidmi typu Duncana Shielse – inteligentními společenskými jedinci staršího věku, kteří mají vzdělání v oboru, nejmodernější technologie a z tepla svého domova se nijak vzrušeně nesnaží proniknout do schránek uživatelů elektronické pošty. Do e-mailových schránek se dostávají přirozeně díky svým znalostem, dovednostem a drahému softwaru. Rozesílání spamu pro ně není dobrodružstvím, nýbrž živobytím.

Duncan Shiels si nejprve zakoupil čtyři počítače a dvě modemové přípojky. Utratil však ještě asi deset tisíc dolarů za software, který mu umožnil získávat e-mailové adresy různých osob, utajit jeho identitu a rozesílat miliony zpráv denně. Software tohoto typu se dá údajně zakoupit jen na internetu, přičemž celý proces probíhá zcela anonymně. Shiels ve své zpovědi novinářům popsal, jak tento druh softwaru funguje a veřejnost hned měla příležitost porozumět tomu, proč je boj proti spamu tak obtížný. Neopomněl přitom zdůraznit, že při rozeslání spamu postupoval tak, aby se nedostal do sporu se vznikající antispamovou legislativou. Na konec každé zprávy přidal odkaz s možností odhlášení z mailing listu, odhlášení skutečně prováděl a nepoužíval ani zavádějící předměty zpráv.

Rozesílání nevyžádaných komerčních e-mailů považuje bývalý kaskadér a policista Duncan Shiels za nejtěžší činnost, které se kdy věnoval. Věděl, že by si mohl rychle vydělat i více než tisíc dolarů týdně, zároveň jej však znechucovalo množství nevyžádaných e-mailů v jeho vlastní schránce, i to, že byly všechny osobně adresované přímo jemu. Postupem času si uvědomil, že nechce pomáhat s prodejem věcí, které nikdo nechce a nepotřebuje. Dovedl si živě představit, jak lidé spam nenávidí a rozhodl se s jeho rozesíláním skončit. Zveřejněním svého příběhu se pak snažil pomoci v boji proti masovému šíření nevyžádaných komerčních zpráv. Nyní Shiels prodává na internetu defibrilátory a i když si je vědom tohho, jak by si mohl díky své předešlé práci pomoci v kontaktování zákazníků, nedělá to.

**Datum vydání:** V/2003
Zdroj: bcentral - Portál společnosti Microsoft věnovaný malým podnikům
Zobrazit přehled článků ze zdroje bcentral