Přežije společnost Apple? (2/2)

V předchozím článku jsme viděli, co chystá Apple. Teď se podívejme, jak je na tom v porovnání s konkurenty.


Společnost Nokia po roce 2000 přijala několik špatných technických i organizačních rozhodnutí. Příliš se zaměřila na řízení svých produktových řad, mezi manažery došlo ke konfliktům a kvalita produktů se proto postupně zhoršovala. 

Ilustrační snímek

Maticová struktura ve společnosti Nokia nakonec nezafungovala zrovna nejlépe a její spolupráce se společností Siemens, zaměřená na síťová zařízení, nakonec také spadla do velkých problémů.

Společnost Nokia také promeškala příležitost na poli smartphonů. Jejím cílem byl přechod na nový operační systém, který by se stal novou ekosystémovou platformou. Jenže to nevyšlo. Nakonec to byla společnost Google a společnost Apple, které vyhrály ekosystémovou bitvu. Neexistoval tak už žádný prostor, který by Nokia mohla úspěšně obsadit. A nepomohlo jí ani její spojenectví s Microsoftem. Společnost Nokia prostě nakonec nedokázala vybudovat třetí důvěryhodný ekosystém.

Žádná druhá Nokia se zatím nekoná

Podle článku na webu obchodní školy INSEAD mají dnes topmanažeři společností Samsung a Huawei jednu největší starost: zoufale chtějí, aby se jejich společnosti nestali příští Nokií. Podobné spekulace se dnes objevují i ohledně společnosti Apple. Apple, Samsung i Huawei však pravděpodobně nepostihne stejný osud jako postihl Nokii a její byznys založený na mobilních telefonech.

Dnešní situace těchto firem se totiž zásadně liší od situace, v níž se kdysi ocitla společnost Nokia. Tito 3 lídři mají silnou výchozí pozici založenou na jejich byznyse postaveném na smartphonech. Mají také silné postavení v některých souvisejících oblastech:

  • Samsung: komponenty a domácí spotřebiče
  • Huawei: analýza dat a integrovaná komunikační zařízení
  • Apple: řada zařízení a služeb, které byly popsány v předchozím článku

Tyto příležitosti však možná nejsou stejně perspektivní. Samsung je možná ze všech tří nejzranitelnější, protože komponenty nejsou tak hluboce zakořeněny v ekosystému – oproti službám nabízeným společnostmi Apple a Huawei.

Existují však také noví konkurenti, kteří poskytují podobné služby – jsou to např. tradiční telekomunikační společnosti nebo nové mediální společnosti. Takže Apple i další hlavní hráči určitě nejsou odsouzeni k neúspěchu, ale musejí ze sebe stále vydávat to nejlepší.

-jk-

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues

Články v sérii

Aktuální

Přežije společnost Apple? (1/2)

Aktuální

Přežije společnost Apple? (2/2)