Neúspěch znamená invenci

V padesátých letech vynalezli bratři Jacuzziové vířivou vanu pro léčbu lidí postižených artritidou. I když tento produkt skutečně fungoval, byl to propadák. Jen malé procento cílového trhu si totiž mohlo dovolit tak nákladnou věc. Myšlenka této vany uspěla až tehdy, když se začala prodávat na jiném trhu – jakožto luxusní věc pro bohaté. Pak se stala velice úspěšnou.

Nejlepší způsob, jak otestovat novou myšlenku, je mnohdy jednoduše ji vyzkoušet. Organizace, která zavádí mnoho nových myšlenek, má značnou pravděpodobnost, že řada z nich skončí neúspěchem, je zde však i šance, že přijde i velký úspěch. Čím více toho vyzkoušíme, tím více můžeme dosáhnout.

Řada velkých úspěchů začala neúspěchem. Například Kolumbus selhal, když se snažil najít novou cestu do Číny. Namísto toho ale objevil Ameriku. Šampaňské náhodně objevil mnich jménem Dom Perignon, když omylem nechal dvakrát zkvasit láhev vína. Společnost 3M vynalezla lepidlo, které nelepilo. Zaznamenala však obrovský úspěch se samolepícími štítky na psaní poznámek. A tak dále, příkladů je hodně. Článek přináší několik tipů, jak uspět z prvotního neúspěchu:

- Uvědomte si a dávejte najevo, že když dáte lidem svobodu uspět, dáváte jim i svobodu k tom se mýlit.

- Uvědomte si rozdíl mezi dvěma typy selhání – neúspěchem, kdy se tvůrci čestně snažili o něco nového a neschopností, kdy jim chyběl dostatek úsilí nebo schopností.

- Ujistěte se, že vaši lidé vědí, že čestná selhání nebudou kritizována.

- Veďte lidi k tomu, aby uznávali a veřejně mluvili o svých selháních, když se snažili o něco inovativního. Udělejte těchto selhání příležitosti k učení.

- V prostředí, které je velice náchylné na rizika, veřejně odměňujte čestná selhání.

-kk-

Zdroj: The CEO Refresher - americký server věnovaný managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje The CEO Refresher