Je vaším snem zopakovat úspěch Applu?

Bývalý hlavní vývojář firmy Apple sdílí své poznatky. Ken Kocienda ve firmě Apple pracoval 15 let.

Ve své knize Creative Selection: Inside Apple’s Design Process During the Golden Age of Steve Jobs (Kreativní výběr: Jak vypadal vývoj a design uvnitř firmy Apple během zlatých časů Stevea Jobse) se Kocienda zamýšlí nad firemní kulturou postavenou na spolupráci a nadšením pro zaměstnance i uživatele.

Recept úspěchu? Žádná politika, žádná byrokracie. Dejte dohromady malé týmy. Dejte jim nezbytné zmocnění a poskytněte jim podporu tak, aby společně dokázali velké věci.

Web univerzity v Pensylvánii zveřejnil rozhovor s autorem knihy.

Zaměřte se na uživatele

Apple neustále sleduje nový hardware, aby zjistil, kam technika směřuje. Ale technika sama o sobě, to by v Applu nestačilo. Primárním zájmem vývojářů a designéru firmy je produkovat výrobky, které jsou užitečné a smysluplné pro lidi v jejich každodenních životech. Nechtějí uživatele nutit, aby si lámali hlavu s tím, jak vlastně své zařízení používat a ovládat.

Autor si vzpomíná na vývoj softwaru pro automatickou opravu psaného textu. Protože se posunuli směrem k novému a náhle na telefonu neexistovala žádná pevná klávesnice, museli se spolehnout jen na dotyky obrazovky. Šlo tedy o to porovnat obrazec dotyků prstů uživatele s tím, jak vypadají ideální obrazce pro slova ze slovníku. Tradiční rozložení QWERTY klávesnice ovšem zůstalo, protože ho lidé očekávali.

Co bude další velká proměna pro smartphony a další zařízení?

V dnešní době jsou to hlavně prvky sledující zdraví, které postupně směřují online – mohou třeba zaznamenat nesrovnalosti v srdeční frekvenci, což může zachránit lidské životy.

Software byl vždy můstkem mezi zařízením a tím, aby uživatel získal užitečný a příjemný zážitek z používání toho kterého zařízení. Empatie a snaha vžít se do uživatele proto zůstává klíčem k úspěchu. I dnes je empatie velmi hluboce propojena s vývojem nových technologií a softwaru. I empatie je tak jednou z věcí, které umožnily softwaru firmy Apple uspět.

-jk-


Kniha: Creative Selection: Inside Apple’s Design Process During the Golden Age of Steve Jobs (St. Martin's Press, 2018, 304 stran)

Zdroj: Knowledge@Wharton - odborný portál přední světové obchodní školy Wharton při University of Pennsylvania
Zobrazit přehled článků ze zdroje Knowledge@Wharton