Jaká je hodnota virtuálního zboží?

Když přijde na to, jaká je hodnota intelektuálního vlastnictví, mají ředitelé IT v sázce stejně jako Hollywoodská studia. Jaká je cena softwaru? Je lépe dostat zaplaceno za celoživotní licenci, nebo čerpat odměnu postupně? Jak si ceníte data, která kupujete, prodáváte nebo slučujete s daty vašich obchodních partnerů? Měla by být kompenzace založena plně na užitnosti aplikace, kterou vyvíjíte, a pokud ano, jak ji spočítat?  

Nástroje pro oceňování intelektuálního vlastnictví jsou chabé a když přičtete nejistotu nových médií (iPodů, iPhonů) nebo to, jak je budou uživatelé používat a zneužívat v krátké době (YouTube, Tivo), přebírá vše teorie chaosu. Je to jako předvídat počasí pro příští rok. Pro služby a produkty IT se mění základní pravidla a jejich směr je nejasný. Před rokem 1976 neexistovala ochrana autorských práv pro zdrojový kód a před rokem 1981 neexistovala ochrana patentů aplikací. V obou případech je současná úroveň ochrany zpochybňována jako příliš velkorysá a jindy jako nedostatečná.   

Zde jsou příklady některých chytáků, které autor zaznamenal v nedávné době u svých klientů:  

- V komplikované licenční smlouvě s velkým obchodníkem si klient nevšiml, že si obchodník vyhrazuje právo účtovat více, pokud se zvýší klientova ziskovost z užití softwaru.  

- Velkou záludností a potenciálním zdrojem ztrát je zanedbané pravidlo v rámci patentního zákona, kdy zaměstnanci mají právo na vynálezy, které objeví i během pracovní doby, opačné platí pro copyright. 

- Smlouvy o službách se softwarovými dealery často umožňují konsolidaci různých dat – často konkurenčních, které prochází systémy, a prodat výsledky jako marketingová data s nulovou kompenzací jejich původcům.   

-av-

Zdroj: CIO Insight - web pro vedoucí pracovníky - aktuální články, případové studie.
Zobrazit přehled článků ze zdroje CIO Insight