Dohazovačské služby (2/2): Jak funguje jejich trh

V předchozím článku jsme viděli, že aplikace pro online seznamování nemusejí mít motivaci k tomu, poskytovat uživatelům nejlepší možnou shodu pro dlouhodobý vztah. Ostatní služby založené na principu hledání ideálního protějšku mohou být v obdobné pozici.

Ilustrační snímek

Podle článku na webu MBA školy INSEAD mají trhy s dohazováním několik zvláštních vlastností:

Konkurence

Když firma působí v odvětví zprostředkování ideálních partnerů, které je založeno na pravidelných poplatcích (předplatném), musí dobře zvážit, co získá zavedením nové technologie. Když totiž uspokojí své zákazníky příliš rychle, může ji to ohrozit. Motivace ke zlepšení technologií a efektivity poskytovaných služeb je proto spíše slabá.

Pokud je však konkurenční boj intenzivní, mohou soupeřící firmy pro dosažení konkurenční výhody nasazení lepší technologie skutečně potřebovat a je větší šance, že k němu skutečně přistoupí.

Síťový efekt

Chcete-li uživatelům pomoci nalézt vhodný protějšek, potřebujete pro svou seznamovací aplikaci obrovskou uživatelskou základnu. Na druhou stranu však efektivní doporučování partnerů vede k nižšímu počtu předplatitelů, protože účty úspěšně spárovaných uživatelů tito obvykle smažou.

To znamená, že poskytovatelé, kteří si už vytvořili obrovské uživatelské základny, by pravděpodobně neměli využívat špičkovou technologii pro nacházení ideální protistrany, protože tak by si mohli snižovat vysoký počet uživatelů své vlastní služby.

Jsou uživatelé zoufalí a netrpěliví?

Roli hraje také to, jak moc si uživatel přeje navázat hluboký romantický vztah. To totiž ovlivňuje cenu, kterou je ochoten zaplatit za zprostředkování. Pokud chce pravou lásku nalézt co nejrychleji, rád si připlatí za to, že ji najde opravdu rychle. Ostatním zpravidla nevadí, že je jim poskytována méně efektivní, ale levnější služba.

Asymetrický trh

Služby zaměřené na vyhledávání partnerů jsou o propojování uživatelů ze dvou skupin tak, aby byli spokojeni. Na rozdíl od platforem sdílené ekonomiky (jako je – nebo býval – Uber či Airbnb), zde neexistuje nic hmatatelného (ani spolujízda, pokoj k ubytování nebo cokoli jiného). Může se však stát, že jedna skupina, např. muži, jsou při používání seznamovací aplikace ochotni zaplatit více než ženy.

Monopolní dohazovači takové situace mohou využít a zvýšit mužským uživatelům poplatky. Pokud však jejich platforma soutěží s jinými, měli by se spíše snažit přilákat cennější ženské uživatele tím, že jim naopak nabídnou snížené poplatky.

-jk-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge

Články v sérii

Aktuální

Dohazovačské služby (1/2): Proč byznys s láskou neprahne po inovacích

Aktuální

Dohazovačské služby (2/2): Jak funguje jejich trh