Achilova pata bezpečnosti firemních informací

Pokud jde o bezpečnost firemních informací, odborníci urputně bojují s počítačovými viry a červy. Zapomínají přitom ale na nepříjemnou skutečnost, která již dávno není jen doménou domácích uživatelů PC, ale i těch firemních, tzv. spyware. Spyware je označení pro technologii, která pomáhá zjišťovat informace o osobě nebo organizaci bez jejího vědomí. Do počítače se může dostat spolu s virem, častěji ale spíše na základě rozhodnutí uživatele nainstalovat si nový program nebo stáhnout soubor z Internetu.

V některých případech je spyware relativně neškodný, když slouží pouze k monitorování pohybu daných osob na Internetu a odesílání těchto informací marketingovým subjektům. Někdy však obdobný program instaluje do počítačů svých zaměstnanců samotný šéf, aby se přesvědčil, zda neztrácejí čas. Nejnebezpečnější formou spywaru je ale ta, která vstupuje do systému počítače, zaznamenává jednotlivá stisknutí kláves a pak je odesílá někomu, kdo chce způsobit nějakou škodu. Neoprávněným osobám se pak mohou do rukou dostat například důležitá firemní hesla, čísla kreditních karet, e-maily a další citlivé dokumenty.

Spyware existuje již řadu let, odborníci však hovoří o tom, že nyní je stále nebezpečnější. Firmy přitom proti němu nijak cíleně nebojují, i když v některých oblastech podnikání by to mělo být samozřejmé (např. v pojišťovnictví). Vhodné je sledovat přítomnost spywaru v počítačích pomocí speciálních softwarových nástrojů a ihned ji likvidovat. Důležité je také informovat zaměstnance o nebezpečnosti tohoto problému nebo jim dokonce doporučit, aby si přítomnost spywaru ve svých počítačích kontrolovali sami prostřednictvím webových stránek k tomu určených.

**Datum vydání:** XI/2003
Zdroj: E-commerce Times - Magazín o e-komerci
Zobrazit přehled článků ze zdroje E-commerce Times