Základem vůdcovství je důvěra na obou stranách

Kompetentnost, integrita, schopnost vidět věci v souvislostech... Existuje celá řada kvalit, které dělají dobré vůdce dobrými vůdci. Řadu těchto kvalit odhalil a zdokumentoval bývalý ředitel lidského kapitálu v americké CIA Mike Mears.

Po dobu 16 let sbíral data o 8000 šéfech v CIA i jinde. Nechal tyto vedoucí pracovníky hodnotit zaměstnanci, aby získal představu o „koeficientu vůdcovství". Sesbíral asi 60 atributů dobrých vůdců a 60 atributů špatných vůdců. Pak si ale uvědomil, že tento seznam je zbytečný. „Zjistil jsem, že všechny tyto atributy vůdcovství lze shrnout pod dvě věci," vysvětluje Mears.

Tyto dvě věci jsou v podstatě dvěma stranami stejné mince - důvěry. Dobrý vůdce musí být důvěryhodný a zároveň věřit druhým. Jak se tedy stát lepším vůdcem?

- Buďte si vědomi sami sebe i druhých. Základní pravidlo zní nikomu neublížit. Je třeba nastavit systémy zpětné vazby tak, abyste se ujistili, že víte, co si vaši zaměstnanci myslí, jak se vám daří ve vaší činnosti, kde byste měli ubrat apod.

- Vytvářejte zapojující pracovní prostředí. Další krok spočívá ve vytváření bezpečí při jednání s lidmi. Pokud se ve vaší přítomnosti nebudou cítit bezpečně, nemůžete si vybudovat důvěru. Bez důvěry nemůžete zavádět ani jasná očekávání, pravidla hry, riskování apod.

- Podporujte účast na poradách a prezentacích. Nepřednášejte. Umožněte zaměstnancům aktivní účast, aby získali náhled na podstatu věci.

-kk-

Zdroj: Chief Learning Officer - americký časopis a server pro manažery vzdělávání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Chief Learning Officer