Vybudování manažerského týmu v začínající firmě

Vytisknout

Začínající podnikatelé se obvyle snaží dělat maximum věcí sami, jak ale firma roste, přestanou zvládat. Potřebují vybudovat tým, schopný řídit kritické oblasti a obsadit následující pozice:

Ředitel

Nese největší zodpovědnost, určuje firemní strategii, buduje dále tým. Má finální slovo ve finančním rozpočtu. Mezi jeho dovednosti by měly patřit: strategické myšlení, schopnost pozvednout se nad denní záležitosti a mít přehled o tom, kam firma směřuje. Klíčovou dovedností ředitelů je ale nábor a také rozpoznání nevhodného člověka a jeho vyloučení z týmu.

Ředitel provozu

Zajišťuje denní funkčnost provozu. Má přehled o tom, co je třeba sledovat a na základě toho říci, zda firma funguje tak, jak má.

Finanční ředitel

Vytváří rozpočet a strategie financování a dohlíží na finanční zdraví firmy. Je to ten „zlý člověk“, který vás nenechá zakoupit úžasné vybavení na pořádání videokonferencí a namísto toho vás přinutí splácet půjčky.

Ředitel marketingu

Měl by dobře znát dané odvětví, napomáhat postavení vašich produktů na trhu, odlišit je od konkurence a zajistit odbyt. Pokud úspěch vašeho podnikání záleží hlavně na marketingu, tuto funkci musíte obsadit co nejdříve.

Ředitel výroby

Drží krok s technologickými trendy, snaží se o jejich integraci do výroby. Takového člověka budete potřebovat, pokud je vaše podnikání výrazně ovlivňováno technologickými trendy.

Nalezení členů týmu

Kvalitní manažeři bohužel nejsou snadno k mání a protože jejich rozhodování znamená úspěch nebo krach, budete určitě chtít získat co nejlepší lidi. Pokud můžete využijte agentury. Ušetří vám čas a již mají zmonitorovaný trh manažerských talentů.

Dále můžete zkusit osvědčený networking v rámci vašich profesionálních a osobních kontaktů.

Tipy pro pohovor:

- Ujistěte se, že adept zná svou práci.

- Testujte chemii - věříte tomuto člověku? Chcete s ním trávit čas? Uvědomte si, že vzdor velkému talentu nebudete chtít ve své firmě někoho konfliktního.

- Promluvte si s bývalým zaměstnavatelem adepta.

- Vždy nabírejte opravdu chytré lidi - každý nový člověk by měl zvýšit průměr IQ ve vaší firmě. Možná převýší i vás - zvykněte si na to.

- Hledejte důkaz, že adept má schopnost učit se. Bude opakovat chyby, kterých se dopouštěl v minulosti? Nebo se z nich poučí a adaptuje tyto znalosti pro novou firmu?

Varování: Vyhýbejte se náboru přátel a členů rodiny. Budou očekávat, že jim budete věřit a spoléhat na jejich „nesporné“ schopnosti.

Co nabídnout?
Po nalezení vhodných adeptů je třeba je získat pro svůj tým. Neexistují standardní pravidla pro to, co máte nabídnout. Zavděčit se lidem na úrovni manažerů může být trochu složitější, než zaplatit „hodinového pracovníka“. Jsou si vědomi, že na nich leží zodpovědnost a chtějí získat patřičnou protihodnotu. Čím více poznáte motivaci každého ze svých nových zaměstnanců, tím lépe je dokážete uspokojit nad rámec „pouhé“ finanční odměny.

Delegování vašich nových manažerů
Když už jsou s vámi „na jedné lodi“, čeká vás to nejtěžší: věřit jim. Určitě budete mít pocit, že vaše instrukce jsou jasné, a případná nedorozumění jejich vina. Když budou s něčím nesouhlasit, budete mít tendenci myslet si, že pravda je na vaší straně. Ale určitě se někdy budete mýlit. Důležité pro vztahy na této úrovni je dokázat překonat své cítění a uznat jejich role a zodpovědnosti a nechat je jednat v rámci nich.

Také se vyplatí rozhodnout dopředu, jak budete postupovat v případě neshod. Uvědomte si, že jste tyto lidi přijali s tím, že jejich znalosti jsou lepší než ty vaše.

Podnikání je o tom, dosáhnout něčeho, co je „větší než vy“, než byste sami zvládli. Váš úkol není dosáhout tohoto cíle, ale vybudovat tým, který to dokáže. Vytvoření dobrého manažerského týmu znamená vědět, co je potřeba udělat, najít dobré lidi a dát jim, co potřebují pro svou práci.

-av-
Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace