Volba a zavádění CRM systému

Volba dobrého CRM systému (customer relationship management system - systém řízení vztahů se zákazníky) může být pro malé podniky nelehkým úkolem. Zde je několik tipů, které mohou být při výběru užitečné.

Nejrůznější balíky aplikací CRM systémů mohou být zrádné. Zpočátku to vypadá bezproblémově - nainstalujete programy, nastavíte licence a vypadá to, že je vše připraveno. Vaši zaměstnanci jsou však náhle konfrontováni s úplně novou technologií, která má mnoho způsobů používání, spoustu možností, ale uživatelé zkrátka nevědí, co si s ní počít. Takto se CRM systém může ve vašich rukou stát skutečnou noční můrou.
Některé společnosti ti proto najímají technické konzultanty, aby jim s implementací CRM pomohli. Technik se tak stará o všechny detaily a integruje CRM s dalšími systémy a aplikacemi, které společnost používá. Konzultant také může personál náležitě zaškolit a pomoci jim zavést procesy související s využitím CRM. Ale tento člověk vám nemusí být schopen poskytnout komplexní řešení.

Pro malé podniky, které zavádějí CRM systém, je nejdůležitější dobře si promyslet, jakých cílů chtějí s jeho pomocí dosáhnout. Proto je třeba dát dohromady plán a cíle stanovit ještě předtím, než zakoupíte software nebo najmete konzultanta. S pečlivým plánováním se vám jistě povede zvolit a zavést CRM systém tak, aby pro vás měl maximální přínos.

Než sáhnete po CRM, zodpovězte tyto otázky:
- Proč chcete CRM? V čem pro vás bude CRM přínosem?
- Jaké obchodní procesy chcete pomocí CRM řídit?
- O jaké kontakty a vztahy by se měl CRM starat?
- Kdo bude poskytovat technickou podporu? Externí konzultant, někdo z vašich zaměstnanců, nebo někdo úplně jiný?
- Jací lidé budou uživateli CRM systému? Jakou kvalifikaci mají?
- Jak velkou částku hodláte to CRM investovat? Kromě počátečních nákladů nezapomeňte započítat i náklady provozní.
- Jak CRM systém zapadne do vaší celkové strategie a infrastruktury?

Toto jsou jen základní otázky, na které byste měli znát odpověď předtím, než začnete. Zavádění CRM systému je vícestupňový proces a pokud to nezvládnete vlastními silami, určitě je lepší sáhnout po odborníkovi, který za vás vyřeší IT problémy, než se pokoušet o řešení metodou pokus-omyl.

-ds-

Zdroj: Suite 101 - databáze odborných článků nejen pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Suite 101