Správa znalostí pro začátečníky 3: Znalosti? Co to vlastně je?

Mnoho firem se v poslední době mění z výrobních společností ve znalostní společnosti. Důležitý již není ani tak finální produkt, jako spíše know-how jednotlivých zaměstnanců, kteří jej vytváří. Dvojnásob to platí u firem, které žádné produkty nevyrábí – například poskytují poradenské služby Článek se zabývá podstatou správy znalostí a důvody, proč se právě této oblasti – správě znalostí – věnovat.

Nejprve je nutné se blíže zamyslet nad tím, co jsou to vlastně znalosti. Odborníci na znalosti rozlišují tři základní pojmy:
* Data – izolované pojmy, nemají žádný kontext.
* Informace – data v určitém kontextu.
* Znalostí – informace v určitém kontextu.

Mnoho firem začíná se správou informací. To je rozhodně dobrý začátek, správa znalostí však zachází dále a umožňuje využití informací v kontextu s určitou pracovní pozicí či činností, a tím i další vytváření znalostí.

Znalosti jsou podle autora článku virtuální směsí zkušeností, hodnot, informací a odborných vědomostí, které poskytují rámcovou strukturu pro vyhodnocování a uplatňování nových zkušeností a informací. Znalosti jsou uloženy v hlavách těch, kteří je mají. V organizacích se nachází jednak v dokumentech a datových skladech, jednak v organizačních procesech, rutinách a normách.
Zdroj: Knowledgeboard.com - americký portál věnovaný tématu správy znalostí
Zobrazit přehled článků ze zdroje Knowledgeboard.com