Správa znalostí mění pravidla konkurenčního zpravodajství

V současném „postindustriálním“ světě převládá názor, že z výměny informací lze vytěžit větší prospěch než z jejich skrývání a zajišťování: ekonomika může z takovéto otevřenosti skutečně získat velký prospěch. Současně se však mnoho odborníků staví skepticky k myšlence, že „informace chce svobodu“.

Získávání, resp. ochrana informací potřebných k zachování konkurenceschopnosti – to jsou dva dosti obtížné úkoly. Odborníci mluví o sjednocení strategií útoku a obrany.

Klíčovou roli proto hraje konkurenční zpravodajská činnost (**competitive intelligence – CI**). S její pomocí může firma předvídat změny konkurenčního prostředí a vytvořit si vlastní strategii ochrany konkurenčních výhod.

Zpravodajská činnost ve skutečnosti existovala (v armádě, v politice atd.) dávno před vznikem správy znalostí. Informační technologie však vytvořily řadu nových nástrojů, takže konkurenční zpravodajská činnost nabyla zcela nového významu. Důležité skutečnosti se stále více vyjadřují v digitální podobě – to má dopad na všechny fáze konkurenčního zpravodajství.

Kromě vlastní strategie konkurenčního zpravodajství musí každá společnost disponovat také systémem obrany proti zpravodajským „službám“ ostatních firem. Na škodu však může být i přemrštěná strategie ochrany znalostí. Autor článku uvádí některé konkrétní důsledky.

*Datum vydání:* III/2001
Zdroj: Knowledge Management Magazine - zdroj informací pro oblast knowledge managementu (správy znalostí)
Zobrazit přehled článků ze zdroje Knowledge Management Magazine