Řeč těla by měla být v souladu se slovy

Pociťujete někdy, že vaše okolí vnímá to, co říkáte jinak, než by mělo? Mají dialogy, které vedete, jiný dopad a efekt, než jste chtěli a očekávali? Možná je to tím, že nevědomě budujete bariéry svým neverbálním vyjadřováním. Studie uvádějí, že 93 procent dojmu, který vytváříme, pochází právě z našich gest, postojů, mimiky… Jaké jsou tedy mimoslovní překážky na cestě k efektivní komunikaci? První z nich je neshoda mezi slovy a řečí těla – pokud výraz vaší tváře nepotvrzuje to, co říkáte, vnímá posluchač tuto skutečnost jako konflikt a vaše důvěryhodnost se ztrácí.

Tón hlasu – podílí se na způsobu, jakým působíme na okolí, a následných reakcích lidí, z osmatřiceti procent. Tento fakt zapříčiňuje některé problémy v elektronické komunikaci – nelze v ní použít tohoto prostředku k modifikaci významu slov či zmírnění jejich účinku. Pokud chcete získat představu, jak se vaše intonace shoduje s tím, co říkáte, natočte si několik rutinních rozhovorů na magnetofonový pásek – nezapomeňte však požádat nejdříve vašeho partnera v diskusi o svolení. Věnujte také pozornost tomu, zda nevysíláte smíšené (nesouhlasné signály). Váš kolega může mít například pocit, že se na něj zlobíte, budete-li se při rozhovoru mračit – neví totiž, že se jen snažíte soustředit na téma hovoru.

Reakce místo odpovědí – často jednáme s druhými na základě toho, co se nám krátce předtím přihodilo, a nikoliv tak, abychom byli skutečnými partnery v hovoru. Zvládnutí tohoto úskalí vyžaduje znalost vlastní povahy a disciplínu, jde však o velmi důležitou dovednost. Někteří lidé také používají vtipy nebo zlehčují vážné věci – ne každý humor je přiměřený a vhodný, jeho uplatnění vyžaduje dobrý úsudek, což platí tím spíše právě o elektronické komunikaci.
Zdroj: Ivy Sea Online - portál americké poradenské společnosti Ivy Sea Inc.
Zobrazit přehled článků ze zdroje Ivy Sea Online