Rámcová struktura a pravidla řízení změn v oblasti správy znalostí

Článek se zaměřuje na problematiku vlivu lidského faktoru na řízení změn v oblasti KM. Jeho cílem bylo identifikovat pravidla, která tento proces má, najít dosavadní nejlepší postupy a vytvořit základ pro koordinaci budoucích aktivit v této oblasti. Také přináší informace o různých strategiích řízení změn, jednotlivých fázích tohoto procesu a jednotlivých přístupech.

Evropské fórum pro správu znalostí došlo k závěru, že existuje mnoho přístupů k řízení změn ve správě znalostí, ale všechny mají společný základ, tzv. holistický model řízení. Je jím cyklus, který se skládá z 5 částí – shromažďování informací o řízení změn, jejich kategorizace, předběžné vytvoření pravidel, jejich formulace a vyhodnocení.

Před zahájením jakékoli strategie je nutné stanovit jasné cíle, definovat role zaměstnanců a proces vytváření znalostní organizace a vybrat vhodné technologie a systém měření výkonnosti a efektivity KM.

Důležitou roli v procesu implementace KM a řízení změn hrají lidé. V článku je uvedeno, proč někteří správu znalostí odmítají a jak je o přínosu KM přesvědčit. Při posuzování lidského faktoru je nutné vycházet z následujících otázek:
* Jak může lidský faktor ovlivnit implementaci správy znalostí?
* Může proces implementace správy znalostí nějak pozitivně využít lidského faktoru (např. motivace zaměstnanců, snah vedoucích pracovníků)?
* Jak se dají obecně charakterizovat různé potřeby a přístupy řízení změn u projektů správy znalostí?
* Které problémy by se bez řízení změn neobešly?

Další oddíl dokumentu se zabývá metodami, které mohou podpořit procesy řízení změn v různých situacích. Jedná se například o hierarchický analytický proces, koláž, ztělesnění problému, metodu jmenovitých skupin, diagramy afinity, metafory a analogie, přeuspořádání podnikových procesů a brainstorming.

**Datum vydání:** III/2002
Zdroj: Knowledgeboard.com - americký portál věnovaný tématu správy znalostí
Zobrazit přehled článků ze zdroje Knowledgeboard.com