Pronájem brandu - způsob, jak lépe využít bohatství firmy

Pomocí tzv. intelektuálního kapitálu může podnik převádět nehmotný znalostní majetek na hmotné výstupy. Existuje mnoho způsobů, jak toho dosáhnout - například poskytnutí licence na obchodní značku nebo patent, popř. darování intelektuálního majetku neziskové organizaci.

„Dolování“ intelektuálního kapitálu se ukázalo jako vysoce zisková činnost. Cílem této činnosti však není výhradně zisk – např. pronájem brandu konkurenci vychází spíše z naděje na vytvoření průmyslového standardu.

Jednou ze společností, které se snaží lépe využít svůj intelektuální kapitál, je **Procter & Gamble**. Při průzkumu se zjistilo, že firma využívá pouze 10 procent ze svých patentů. O licence na nevyužité patenty byl obrovský zájem.

Podobnou zkušenost učinila automobilka **Ford**. Divize **Ford Global Technologies** zohledňuje licence konkrétních patentů při odměňování autorů. Firma **Rockwell International** finančně podporuje také inovace na svých patentech.

U společnosti **SAIC** předcházela nabídce patentů inventura. Patenty byly rozděleny do třech skupin:
- **zásadní inovace**,
- **podpora jednotlivých produktů a rozšíření základních patentů** a
- **patenty, jejichž hodnota není jasná**.

Představitelé několika firem naznačují, jaké strategie lze k poskytování licencí použít.

**Datum vydání: V/2001**
Zdroj: Knowledge Management Magazine - zdroj informací pro oblast knowledge managementu (správy znalostí)
Zobrazit přehled článků ze zdroje Knowledge Management Magazine