Proč dáváme spropitné?

Dali jste někdy někomu spropitné? Určitě ano. Asi jste byli spokojenosti se službou, které se vám dostalo. Někdy je to kombinace kvality (například u jídla) a služby.

V dnešní době se ale spropitné mění. Kdekdo žádá s nataženou rukou o více peněz. Například v obchodech bývá „nastražena“ plastická nádobka na drobné pro obsluhující personál na pokladnách. Snaží se tím pracovníci říci, že je firma dost neplatí, takže potřebují trochu od vás? To se zdá být trochu tvrdé. Fakt ale je, že firma, která je zaměstnává, jistě vykazuje zisk, ale je možné, že tyto „koncové“ zaměstnance platí málo.

Zkusme si představit, že by všichni, kteří jsou ve styku s konečným zákazníkem měli spropitné dostávat. Například na letišti. Když si uvědomíte s kolika lidmi přijdeme na letišti přímo do styku, je jasné, že je to nemyslitelné. A co administrativní pracovníci? Dáte jim nějaké spropitné? To je dost nepravděpodobné.

Proč tedy spropitné někdy dáme a někdy ne?

Dát spropitné znamená ocenit přátelskost, ochotu a kvalitní službu. Tajemství toho, jak vystupovat tak, abyste si zasloužili „své spropitné“, je stát o to vykonávat službu co nejlépe a být na svou práci hrdí. Žádného úspěšného člověka, který poskytuje služby ani nenapadne říci: „Neplatí mě dost, abych se takhle choval.“ nebo „To nemám v popisu práce“.

Služba vlastně nemá s firmou moc co dělat. Službu vykonává člověk, který pro firmu pracuje. Pokud bude poskytovat službu s tím, že si bude představovat, že pracuje pouze za spropitné, bude určitě odměněn mnohem více než těmi několika drobnými – bude mít sám ze sebe dobrý pocit.

-av-
Zdroj: The Business Journals - novinky z oblasti podnikání a obchodu z jednotlivých regionů USA
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Business Journals