Potlačujte žargon, budete oblíbení

Žargon a „prázdná“ slova přivádí lidi k šílenství a někdy i firmy blíže ku krachu. Řada obchodů je totiž ztracena kvůli tomu, že potenciální zákazník nepochopí, jak mu vlastně můžete pomoci, nechce vypadat hloupě a nepřizná, že vaší přednášce nerozuměl. Raději se už neozve.

V mnoha případech se prokazuje, že ani sami zaměstnanci neznají význam určitých termínů a to, že si lidé nerozumí, může firmu stát milióny ve vývoji produktů, marketingu a komunikaci s klienty a zákazníky. Vypustit žargon je dobré i z toho důvodu, že nemusí být v rámci oboru – dokonce i firmy – konzistentní. Žargon ale nejsou jen akronyma a podivná slůvka, má mnoho podob, mezi které patří:

- vymyšlená slova, názvy produktů, idejí,

- neobvyklá slovní spojení,

- akronyma a zkratky,

- profesní termíny, za které se lidé schovávají,

- málo známá, květnatá nebo jinak kudrnatá mluva.

Buďte čitelní

Myslíte si, že když používáte žargon, vypadáte sofistikovaněji? Lidé ale mnohem více oceňují, když někdo dokáže vysvětlit i složité věci pochopitelně.

Například vědec S. Hawking, který je považován za největšího fyzika od dob Alberta Einsteina, napsal v roce 1988 knihu (Stručná historie času: od velkého třesku po černé díry). V této knize vysvětluje evoluci kosmu širokým masám, a ta se tak stala vytrvalým best-sellerem a přinesla mu věhlas a reputaci přístupného génia.

Pokud se naučíte hovořit jasně a efektivně pro každé publikum, máte zaručeno, že vás lidé budou vyhledávat a smýšlet o vás jako o někom, kdo má přehled. Prvním k rokem je rozhodnout se, že se budete vyjadřovat vůči kolegům podobně jako mezi přáteli či v rodině.

-av-
Zdroj: Presentations - informace o technologiích a technikách efektivní komunikace
Zobrazit přehled článků ze zdroje Presentations