Žargon a „prázdná“ slova přivádí lidi k šílenství a někdy i firmy blíže ku krachu. Řada obchodů je totiž ztracena kvůli tomu, že potenciální zákazník nepochopí, jak mu vlastně můžete pomoci, nechce vypadat hloupě a nepřizná, že vaší přednášce nerozuměl. Raději se už neozve.
V mnoha případech se prokazuje, že ani sami zaměstnanci neznají význam určitých termínů a to, že si lidé nerozumí, může firmu stát milióny ve vývoji produktů, marketingu a komunikaci s klienty a zákazníky. Vypustit žargon je dobré i z toho důvodu, že nemusí být v rámci oboru – dokonce i firmy – konzistentní. Žargon ale nejsou jen akronyma a podivná slůvka, má mnoho podob, mezi které patří:
- vymyšlená slova, názvy produktů, idejí,
- neobvyklá slovní spojení,
- akronyma a zkratky,
- profesní termíny, za které se lidé schovávají,
- málo známá, květnatá nebo jinak kudrnatá mluva.
Buďte čitelní
Myslíte si, že když používáte žargon, vypadáte sofistikovaněji? Lidé ale mnohem více oceňují, když někdo dokáže vysvětlit i složité věci pochopitelně.
Například vědec S. Hawking, který je považován za největšího fyzika od dob Alberta Einsteina, napsal v roce 1988 knihu (Stručná historie času: od velkého třesku po černé díry). V této knize vysvětluje evoluci kosmu širokým masám, a ta se tak stala vytrvalým best-sellerem a přinesla mu věhlas a reputaci přístupného génia.
Pokud se naučíte hovořit jasně a efektivně pro každé publikum, máte zaručeno, že vás lidé budou vyhledávat a smýšlet o vás jako o někom, kdo má přehled. Prvním k rokem je rozhodnout se, že se budete vyjadřovat vůči kolegům podobně jako mezi přáteli či v rodině.
-av-