Osamostatnění určité části podniku - ano či ne?

Osamostatnění určité části mateřské společnosti je často diskutovaným tématem. Manažeři ho přirovnávají k rozvodu. Podle některých názorů může takový postup zničit hodnotu celého podniku. Celosvětově se uvádí, že vydrží pouze jedno ze tří takovýchto osamostatnění. Nemusí to však tak být, přistoupí-li k němu podnikový management uvážlivě a zodpovědně. Vytvoření samostatných částí velkého podniku může hodnoty naopak vytvářet. Slouží k tomu tři jednoduché kroky.

Nejprve si musíte být jisti, že budoucí samostatná společnost má stejně jako společnost mateřská životaschopnou obchodní a finanční strukturu. Za druhé je třeba dosáhnout nebo překročit očekávané výdělky. Třetím krokem je pak pokračování v rozvoji nově samostatné společnosti.

Management mateřského podniku by tyto tři kroky rozhodně neměl podceňovat. Musí si také uvědomit, že nově samostatné části velkých podniků v současné době nejsou lákadly pro investory (zejména, jsou-li zadluženy). Management nově samostatného podniku by si měl naopak uvědomit, jaké má před sebou reálné vyhlídky. Musí si udržet zisky. Každý rozvod je na začátku nepříjemný, nakonec však může přinést četné výhody oběma stranám.

**Datum vydání:** VIII/2002
Zdroj: Strategy+Business - americký magazín o strategiích v podnikání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Strategy+Business