Nedávejte lehkovážně kousky své firmy

Vytisknout

Nejlepší způsob, jak vlastnit firmu, je vlastnit ji plně. Vy jste ji založili, vlastníte ji a řídíte. Nemusíte nic rozhodovat hlasováním. Zde je však několik dobrých důvodů, pro rozšíření vlastnictví:

- Jste tým již na začátku. Již jste dva, čtyři nebo je vás dokonce více. Je ale neobvyklé začínat s týmem čítajícím více než dvě nebo tři osoby. Stává se to ale, přestože je pak těžké fungovat s několika vlastníky.

- Nedokážete bez týmu získat kriticky nutné znalosti a zkušenosti. Navíc nemůžete těch pár lidí získat, aniž byste jim dali podíl ve firmě. Je to běžná situace, která je záludná. Buďte proto opatrní a očekávejte komplikace.

- Nedokážete rozjet firmu bez externích prostředků. V takovém případě vytvořte dobrý podnikatelský plán, zvažte rozjezdové náklady, počáteční cash flow a kritické bezziskové období. Externí investice znamená téměř vždy, že firmu ve skutečnosti nebudete plně vlastnit.

Několik rad na základě praxe autora článku:

- Nedávejte podíl ve firmě příteli, který přišel s „Nápadem“. Nápady nemají samy o sobě hodnotu. Pokud jste vybudovali firmu, je vaše a potřebuje plné vlastnictví jako silný základ.

- Nedávejte podíl ve firmě příbuzným, poradcům, právníkům nebo lidem, kteří vám pomohli. Pokud se jim chcete zavděčit, zaplaťte jim, využívejte jejich služeb nebo produktů, nebo jim také pomozte.

- Pokud jste jeden z předchozích bodů udělali, jste na tenkém ledě. Měli byste vědět, že firmy s více než jedním vlastníkem nejsou již od začátku průhledné v tom, kdo co vlastní a kolik.

- Pokud pro firmu ze začátku pracujete zadarmo, zajistěte, aby členové vašeho týmu odsouhlasili hodnotu vaší práce od hodiny, dne nebo měsíce a také kdy a jakou formou vám bude uhrazena.

- Investice od přítele nebo rodiny není snazší cesta. Někdy je tomu právě naopak třeba díky tomu, že se zanedbá formální stránka věci. Bohužel neexistuje vzorec na určení, kolik každý vlastník malé firmy vlastní. Je tu určitý mix práce, know-how, zkušenosti, vybavení a nápadu.

-av-
Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace